KUNDASANG: Masyarakat di daerah Ranau pada malam Selasa diberikan kejutan khas apabila Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah berkenan menghiburkan hadirin pada Majlis Santapan Malam Bersama Rakyat di Pentas Budaya, Kundasang di sini.

Suasana di lokasi majlis bersempena dengan Kembara Kenali Borneo itu menjadi meriah apabila Tunku Azizah berkenan turut serta menari dengan kumpulan penari kanak-kanak dari Sekolah Kebangsaan Lohan Ranau ketika mereka mempersembahkan Tarian Sumirid daripada suku kaum Dusun Liwan Ranau.

Kelihatan juga, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah yang berangkat pada majlis sama merakamkan video serta mengambil gambar semasa Tunku Azizah berada di pentas menyertai persembahan tarian tradisi masyarakat di Ranau itu.

Persembahan tarian itu kemudian turut disertai anakanda Seri Paduka iaitu Tengku Puteri Raja Tengku Puteri Jihan Azizah 'Athiyatullah, Tengku Puteri Raja Tengku Puteri Ilisha Ameera dan Tengku Puteri Raja Tengku Puteri Ilyana.

Sorakan juga kedengaran daripada ribuan orang yang hadir ke majlis itu, malah kebanyakan mereka tidak melepaskan peluang merakamkan video sebagai kenang-kenangan.

Selepas Tunku Azizah turun pentas, kemesraan pasangan diraja itu turut disaksikan ribuan hadirin apabila Seri Paduka berdua berkenan bersama-sama menari langkah Tarian Sumirid ketika berada di bawah pentas.

Sementara itu, Al-Sultan Abdullah turut mengurniakan sumbangan kepada 100 asnaf serta berkenan menyantuni dan beramah mesra bersama beberapa hadirin dengan bersalaman serta bergambar sebelum berangkat meninggalkan majlis pada 9.30 malam.

Terdahulu, dalam perjalanan dari Telupid ke Ranau, Seri Paduka berdua bersama tiga paduka anakanda berkenaan serta paduka anakanda Tengku Arif Bendahara Tengku Muhammad Iskandar Ri'ayatuddin Shah berkenan mengambil gambar kenangan di Jambatan Tompios berdekatan Kampung Nunuk Ragang yang dikenali dengan pemandangan cantik hijau gunung dan lembah.

Hari kelima Kembara Kenali Borneo esok dijadual meneruskan perjalanan dari daerah Ranau menuju ke Kota Kinabalu.

Al-Sultan Abdullah dan Tunku Azizah, kini berangkat melakukan perjalanan sejauh 2,154 kilometer Kembara Kenali Borneo dari 3 hingga 13 Sept bermula di Tawau, Sabah dan berakhir di Telok Melano, Sarawak merentasi Lebuhraya Pan Borneo yang menghubungkan Sabah, Sarawak serta Brunei.

-- BERNAMA