DALAM tempoh 6 tahun kebelakangan ini, bilangan kemalangan jalan raya di Malaysia telah meningkat secara berterusan sehingga lebih 500,000 kemalangan setiap tahun. Keperluan untuk meningkatkan kesedaran tentang keselamatan jalan raya dalam kalangan pengguna jalan raya amat penting demi memastikan pengurangan kemalangan jalan raya terutamanya semasa musim perayaan. Sehubungan itu, Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) dan Persatuan Takaful Malaysia (MTA) telah bekerjasama dengan memperkenalkan Kempen Keselamatan Jalan Raya 'Us' ("Kempen") baru-baru ini. Kempen ini bertujuan mengubah cara pemikiran pengguna jalan raya terutama pemandu kereta dan penunggang motosikal selain memupuk amalan penggunaan jalan raya yang berhemah dan selamat.

Setelah dua tahun berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), adalah dijangka 4.7 juta kenderaan bakal memenuhi jalan raya semasa cuti panjang Hari Raya Aidilfitri tahun ini.

Kempen Keselamatan Jalan Raya ‘Us’ peringkat kebangsaan ini telah bermula pada 21 April 2022 dan akan berlangsung sehingga 31 Mei 2022. Kempen ini dianjurkan bersempena pergerakan balik kampung secara besar-besaran ketika perayaan Ailfitri tahun ini dengan mengambil peluang ini untuk meningkatkan kesedaran dan mendidik pemandu tentang keselamatan jalan raya serta punca kemalangan jalan raya. Kempen ini juga bertujuan mengingatkan pengguna jalan raya tentang kecuaian menunggang dan tingkah laku pemanduan yang perlu dielakkan, dan kesan kemalangan maut yang tinggi terhadap masyarakat, ekonomi dan Negara secara keseluruhan.

Fokus Kempen ini adalah bagi mewujud dan meningkat kesedaran mengenai tanggungjawab bersama semasa musim perayaan kali ini. Kempen ini memperkenalkan slogannya "Keselamatan bermula dengan kita" bagi menggalakkan kesemua rakyat Malaysia memainkan peranan mereka dalam memastikan amalan keselamatan jalan raya.

Sasaran utama Kempen ini ialah pemandu kereta, penunggang motosikal, pekerja ‘gig-economy’ serta pemandu kenderaan komersial di lima (5) negeri yang merekodkan kadar kematian kemalangan tertinggi, iaitu Selangor, Kuala Lumpur, Johor, Perak dan Pulau Pinang.

Menurut Encik Antony Lee, Pengerusi PIAM, “Dari jutaan pengguna jalan raya yang dijangka semasa pergerakan balik kampung musim Hari Raya ini, dengan adanya hanya SATU pengguna jalan raya yang cuai boleh menjadi penyebab kemalangan maut. Malangnya, kejadian seperti ini boleh menyebabkan sebuah keluarga mungkin kehilangan orang tersayang.”

Turut berkongsi sentimen Encik Antony, Mohamed Sabri Ramli, Timbalan Pengerusi MTA berkata, “Perubahan bermula dari kita. Sebagai sebuah Masyarakat, adalah menjadi tanggungjawab kita bersama untuk mengubah statistik, dan menjadikan amalan memastikan Keselamatan Jalan Raya sebagai cara hidup kita bersama. Jadikan jenama 'Us' muncul sebagai "suara" kita bersama untuk keselamatan jalan raya. Janganlah kita pula menjadi sebahagian dari statistik.”

Berdasarkan kajian 'Road Traffic Negligence in Malaysia' oleh Vodus untuk PIAM dan MTA yang menggunakan metodologi tinjauan 'Wisdom of the Crowd', kecuaian keselamatan jalan raya yang paling biasa dilakukan oleh pemandu kereta di lima (5) negeri teratas ialah mengekori kenderaan terlalu rapat, yang dinyatakan oleh 50% daripada pemandu kereta yang ditinjau, diikuti dengan memandu laju. Bertukar-tukar
lorong pula adalah kecuaian yang paling biasa, bagi 58% daripada penunggang motosikal.Menggunakan telefon bimbit semasa menunggang motosikal adalah kadar tertinggi untuk pekerja gig-ekonomi seperti penunggang penghantaran makanan, dengan kadar 62%. Bagi kes pemandu kenderaan berat / bas, kecuaian yang paling kerap berlaku adalah kegagalan menguatkuasakan tali pinggang keledar ke atas penumpang, dengan kadar 52%, manakala memandu laju menyumbang kepada kadar 51%.

Selama bertahun-tahun, kebanyakan kematian jalan raya melibatkan penunggang motosikal. Semasa Kempen Keselamatan Jalan Raya Seluruh Negara PIAM-MTA 2022, Polis Diraja Malaysia (PDRM) memaklumkan bahawa pada tahun 2020, terdapat sejumlah 4,634 kematian akibat kemalangan jalan raya, dengan 3,118 (67%) melibatkan kemalangan motosikal. Keadaan ini dipercayai sebahagiannya berpunca daripada peningkatan dalam perkhidmatan makanan dan penghantaran lain ketika pandemik. Terdapat juga kiraan kematian yang membimbangkan dalam kalangan penunggang motosikal muda berumur 16-30 tahun berjumlah 11,690 kematian, yang mewakili 45% daripada jumlah kematian motosikal akibat kemalangan jalan raya dari 2014-2020.

Memandangkan tahap trafik kini kembali pada normal, adalah penting untuk memastikan kita tidak kembali kepada bilangan kematian sebelum pandemik di jalan raya kita. Dikatakan terdapat satu kematian setiap 84 minit dalam peningkatan kemalangan jalan raya. Visi Kempen Keselamatan Jalan Raya ‘Us’ bukan sahaja ingin mewujudkan kesedaran tentang kepentingan keselamatan jalan raya, tetapi juga untuk mempengaruhi secara positif dan menyemai budaya memandu/menunggang yang selamat, nilai, kepercayaan dan sikap di kalangan pengguna jalan raya, serta memikul tanggungjawab bersama yang akan menggalakkan keselamatan di jalan raya dalam jangkamasa panjang. Kempen ini akan mengetengahkan beberapa petua - "Do’s & Don’ts" keselamatan jalan raya sepanjang musim perayaan Hari Raya Aidilfitri ini.

Jadilah sebahagian daripada pergerakan Keselamatan Jalan Raya 'Us' untuk mendapatkan ‘tip’ keselamatan jalan raya, fakta dan banyak lagi dengan mengikuti platform media sosial rasmi berikut:

Facebook Rasmi: https://www.facebook.com/UsRoadSafety
Instagram Rasmi: https://www.instagram.com/usroadsafety