KUALA LUMPUR: Peningkatan Bantuan Awal Persekolahan (BAP) kepada RM150 berbanding RM100 untuk semua murid tanpa mengira had pendapatan ibu bapa amat dialu-alukan terutama kepada golongan B40 dan M40.

Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Fouzi Singon bagaimanapun berkata ibu bapa perlu menggunakan bantuan itu sebaik mungkin untuk menyediakan keperluan persekolahan anak-anak mereka untuk belajar.

"Bantuan itu juga membantu penjaga untuk melaksanakan tanggungjawab dalam menyumbangkan kepada tabung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah yang digunakan untuk kecemerlangan dan aktiviti kokurikulum murid," katanya kepada Bernama.

Bagaimanapun, beliau mencadangkan agar peruntukan makan murid prasekolah perlu dikaji semula memandangkan peruntukan sedia ada sebanyak RM2 untuk dua kali makan, melibatkan waktu sarapan dan rehat, tidak memadai untuk mereka.

Semalam, Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz ketika membentangkan Rang Undang-Undang Perbekalan 2023 mengumumkan Kementerian Pendidikan (KPM) terus menerima peruntukan terbesar sebanyak RM55.6 bilion pada 2023 berbanding RM52.6 bilion tahun ini.

Katanya selain menaikkan BAP, peruntukan itu antara lain menaikkan kadar makanan bermasak Rancangan Makanan Tambahan (RMT) daripada RM2.50 kepada RM3.50 untuk Semenanjung manakala RM4 berbanding RM3 sebelum ini bagi Sabah, Sarawak dan Labuan berkuat kuasa bulan ini.

Pengerusi Kumpulan Tindakan Ibu Bapa dalam Pendidikan Melaka (MAGPIE) Mak Chee Kin berkata kenaikan RMT itu amat membantu, namun pengusaha kantin diharap tidak berfikir dari sudut keuntungan semata-mata dengan memberi makanan yang biasa.

Sebaliknya, beliau mencadangkan pengusaha kantin perlu memberi hidangan makanan yang terbaik, seperti sihat dan bernutrisi, memandangkan RMT adalah perniagaan tambahan mereka.

"... kerajaan boleh memberi mereka (pengusaha kantin) insentif tambahan seperti mengurangkan kadar sewa kantin dan memberi sijil perhargaan kepada mereka dalam satu majlis.

"Ini akan menggalak lebih pengusaha kantin untuk menambah baik makanan RMT," katanya.

-- BERNAMA