KUALA LUMPUR: Kenaikan siling gaji dinsuranskan dari RM5,000 ke paras baharu iaitu RM6,000 akan berkuat kuasa selepas pindaan terhadap Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 (Akta 4) serta Akta Sistem Insurans Pekerjaaan 2017 (Akta 800).

Menteri Sumber Manusia V. Sivakumar berkata dalam kenyataan, kenaikan itu bakal memberi manfaat kepada pekerja dan tanggungan mereka jika berlaku bencana kerja, ilat, kematian atau kehilangan pekerjaan.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika membentangkan Belanjawan 2024 Malaysia MADANI di Dewan Rakyat semalam berkata peningkatan itu akan meningkatkan faedah tunai pada kadar 20.2 peratus untuk manfaat 1.45 juta pekerja dan tanggungan mereka.

Sivakumar berkata kerajaan memperuntukkan lebih RM200 juta kepada Kementerian Sumber Manusia (KSM) menerusi Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dalam Belanjawan 2024 bagi memperkasa jaringan perlindungan sosial dan memacu pasaran buruh, selari dengan usaha kerajaan Persekutuan ke arah agenda reformasi struktur.

Dalam pada itu, beliau berkata dasar pengambilan pekerja orang kurang upaya (OKU) sebanyak satu peratus yang akan diperluas kepada bekas banduan dan warga emas, bakal dilaksanakan di pelbagai kementerian, syarikat pelaburan kerajaan (GLIC) dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) serta rakan strategik kerajaan.

Beliau berkata pemerkasaan dasar itu akan disokong menerusi peranan pegawai perkhidmatan pekerjaan Perkeso dan platform portal perkhidmatan pekerjaan negara MYFutureJobs yang dilengkapi dengan kebolehan kecerdasan buatan.

Ini dapat memastikan pemadanan pekerjaan yang cekap serta bersesuaian dengan golongan berkenaan seterusnya mengurangkan tempoh penempatan pekerjaan bagi mereka, katanya.

Sivakumar berkata pelaksanaan rangkaian inisiatif yang terkandung dalam Belanjawan 2024 di bawah KSM menerusi Perkeso akan terus ditambah baik dari semasa ke semasa, demi menjamin aspek keberkesanan selari hasrat kerajaan Persekutuan memperketatkan aspek tatakelola.

-- BERNAMA