Satu undang-undang baru akan digubal untuk membanteras dan mengambil tindakan terhadap rakyat Malaysia yang terlibat dalam aktiviti militan dan kumpulan pengganas.

Demikian cadangan yang dikemukakan dalam Kertas Putih ke arah menangani ancaman kumpulan Negara Islam (IS) yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

Menurut Najib, rang undang-undang baru itu akan dibentangkan dalam sesi parlimen yang akan datang.

Sementara itu, Kertas Putih juga mencadangkan pemerkasaan undang-undang sedia ada seperti Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah khas) SOSMA, Akta Pencegahan Jenayah (POCA) dan Kanun Keseksaan.

Najib berharap Kertas Putih itu dapat menjelaskan dengan lebih mendalam tentang IS dan ancamannya kepada keselamatan negara.

Jelasnya, kerajaan sedar undang-undang sahaja tidak mencukupi untuk membendung idealogi IS.

"Saya amat berharap supaya mendapat sokongan daripada semua lapisan rakyat supaya tidak terpengaruh dengan fahaman sedemikian.

"Selain daripada undang-undang, semua lapisan rakyat perlu bersama-sama kerajaan menolak sebarang idealogi ekstrem dan yakin bahawa konsep wasatiyyah adalah jalan terbaik untuk menjamin keamanan dan kesejahteraan Malaysia sebagai negara berbilang kaum," kata Najib dalam ucapan pembentangan Kertas Putih di Dewan Rakyat.

Pada masa yang sama, katanya Malaysia akan terus komited untuk bekerjasama dengan masyarakat antarabangsa menangani ancaman radikalisme, ekstremisme, pengganasan dan militan.