Kerajaan komited membentangkan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) kepada anggota Parlimen supaya mereka boleh membuat keputusan mengenai pakatan itu, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Isnin.

"Kami perlu bentangkan (TPPA) di Parlimen Malaysia," katanya pada sesi dialog Sidang Kemuncak Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Apec 2013 di sini.

"Sebaik mendapat lebih banyak maklumat, maka lebih mudah untuk kami membuat keputusan," kata Najib yang juga Menteri Kewangan.

"Eloklah jika kita dapat memuktamadkannya menjelang akhir tahun ini, namun ia bukanlah tempoh yang muktamad."

Najib turut menyuarakan kebimbangan terhadap beberapa perkara dalam rundingan TPPA memandangkan ia 'menceroboh' hak kedaulatan dalam merangka formula peraturan dan dasar.

Sambil menyuarakan kebimbangan rakyat dan pertubuhan bukan kerajaan terhadap TPPA, Najib menekankan bahawa fleksibiliti merupakan kunci utama kejayaan dalam rundingan.

"Ada beberapa perkara yang membimbangkan kami memandangkan TPPA merupakan perjanjian perdagangan bebas yang berbeza," kata Najib pada sesi dialog bertema 'Pelaburan dalam Infrastruktur dan Modal Insan -- Melabur untuk Daya Tahan Ekonomi.

Perdana Menteri yang menjadi anggota panel forum itu menyatakan kebimbangan beliau itu sebagai menjawab pertanyaan moderator dialog itu, Diane Brady, editor kanan Bloomberg mengenai TPPA.

Najib menjadi anggota panel forum itu bersama Presiden Mexico Enrique Pena Nietowas.

Beliau berkata TPPA, yang dilancarkan pada 2011 dan kini memasuki rundingan pusingan ke-19, melepasi Perjanjian Perdagangan Bebas biasa dan pakatan pelaburan yang Malaysia jalin bersama banyak negara.

Apabila melihat lebih mendalam, dalam bidang harta intelektual, penyelesaian pertikaian pelaburan negara, pemerolehan kerajaan, perusahaan milik negara, alam sekitar dan buruh, anda mencerobohi hak kedaulatan sesebuah negara dalam membuat peraturan dan dasar.

"Ini merupakan bahagian yang sukar, dan itu sebab kami minta ia lebih fleksibel," katanya.

TPPA merupakan perjanjian perdagangan bebas yang dirundingkan oleh negara anggota Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik -- Australia, Brunei, Chile, Kanada, Jepun, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, Korea Selatan, Amerika Syarikat dan Vietnam.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Hamim Samuri hari ini memberitahu Dewan Negara kerajaan akan memastikan kepentingan negara dan rakyat tidak di kompromi dalam rundingan pakatan perdagangan yang sedang berjalan.

Hamim juga berkata Malaysia tidak didesak oleh mana-mana pihak untuk menandatangani TPPA seperti didakwa sesetengah pihak.

Ditanya mengenai kepentingan Bumiputera atau dasar tindakan affirmatif untuk daya tahan negara, Najib berkata :

Dasar Bumiputera perlu dilihat dalam konteks mewujudkan masyarakat yang adil dan saksama memandangkan Bumiputera membabitkan 67 peratus penduduk, termasuk Islam dan Bumiputera bukan Islam selain di Sabah dan Sarawak.

Beliau berkata jika Bumiputera ketinggalan atau dipinggirkan, ia tidak akan dapat mewujudkan kestabilan jangka panjang dalam negara.

Untuk masa depan, Najib berkata dasar itu akan dilaksanakan secara mesra pasaran dan berbeza daripada masa lampau yang mengundang kritikal.

Jika ia dilaksanakan secara lebih adil dan mesra pasaran, saya yakin ia membawa kebaikan kepada negara, katanya dan menambah walaupun dasar itu dilaksanakan, bukan Bumiputera masih mendapat manfaat daripada dasar yang sama.

Sidang kemuncak CEO itu berlangsung sebelum Mesyuarat Pemimpin Ekonomi Apec pada Selasa.