Kerajaan tidak akan memansuhkan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 atau SOSMA, sebaliknya akan melakukan beberapa pindaan untuk menambahbaik undang-undang itu, kata Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata, keputusan itu merupakan pendirian tetap Pakatan Harapan, dan telah pun dimaklumkan dalam sidang Parlimen beberapa kali sebelum ini.

“Ada beberapa perkara yang mungkin kita akan berikan tumpuan, macam semalam pun saya maklumkan seperti ada kata tempoh reman SOSMA itu agak terlalu panjang iaitu 28 hari. Dan ia agak menyeksakan.

“Pandangan itu kita ambil kira tapi kita juga ambil pandangan pihak polis yang kuat kuasakan undang-undang keganasan,” katanya kepada sidang media selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra bersama Warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Balai Polis Pekan Nanas, di sini hari ini.


Pada Selasa lepas, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kerajaan akan meminda undang-undang yang disifat ‘drakonian’ itu secepat mungkin.

Beliau berkata, pindaan itu perlu dilakukan segera kerana bimbang ia akan disalah guna, sekaligus menimbulkan ketidakadilan kepada mereka yang ditahan di bawah akta itu.

Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, pindaan itu bukan disebab tangkapan ke atas beberapa ahli politik yang dipercayai mempunyai hubungan dengan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

“Kena ada proses check and balance. Kena ada beberapa fasal lain. Saya fikir kalau dilihat dari sudut itu kita nak pertahankan SOSMA kerana dalam soal ini bukan kerana soal tangkapan berkaitan LTTE saja.

“Kalau baca, dalam ucapan saya, menyentuh keganasan. Ini bukan soal bayangan, ini realiti. Kita tidak mahu Malaysia jadi pengkalan promosi keganasan.

“Ada rakyat Malaysia yang pergi ke Syria untuk berperang mati. Macam-macam lagi jenayah rentas sempadan sebagai contoh,” katanya lagi.