KUALA LUMPUR: Kerajaan masih ada ruang untuk menambah baik pakej Pemerkasa PLUS yang diumum Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin pada Isnin dengan menumpukan kepada golongan yang masih belum pulih sepenuhnya daripada kesan Pelaksanaan Kawalan Pergerakan (PKP) sebelum ini.

Pensyarah Kanan Putra Business School, Prof Madya Dr. Ahmed Razman Abdul Latiff berkata, rujukan perlu dilihat dari kesan PKP 1.0 yang mengambil masa berbulan-bulan selain ada yang masih belum berupaya untuk pulih sepenuhnya.

Jelasnya, ia sekali gus akan merencatkan perkembangan ekonomi negara untuk jangka masa panjang.

"Sememangnya ia akan merencatkan, sebab kita lihat suku pertama tahun ini, kita nampak perkembangan positif, penguncupan hanya -0.5 peratus.

"Kita menjangkakan suku tahun kedua ini akan menunjukkan tanda positif, bila berlaku lockdown, saya tidak melihat itu akan terjadi.

"Maka kita akan melihat penguncupan lima suku berturut-turut dan apabila kita merujuk kepada unjuran pertumbuhan KDNK negara tahun ini oleh Bank Negara yang mengunjurkan sekitar 6 sehingga 7.5 peratus. Saya lihat ia masih positif untuk tahun ini tetapi peratusan pertumbuhan itu lebih rendah, saya anggarkan sekitar lima peratus sahaja," katanya semasa sidang video pada Selasa.

BACA: Pemerkasa PLUS: Ini 12 fokus utama pengumuman PM Muhyiddin Yassin

BACA: 
Pakej rangsangan Pemerkasa PLUS dorong Bursa Malaysia dibuka tinggi pagi ini

Pada Isnin, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan bantuan Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi Tambahan (PEMERKASA Plus) berjumlah RM40 bilion.

Menurutnya, bantuan itu menekankan tiga matlamat iaitu Mempertingkatkan Kapasiti Kesihatan Awam, Meneruskan Agenda Prihatin Rakyat dan Menyokong Kelangsungan Perniagaan.

Dalam pada itu kata Dr. Ahmed Razman, inisiatif itu bertujuan untuk memastikan golongan sasar tidak mengalami kesukaran untuk menanggung hutang atau memastikan mereka mampu meneruskan perniagaan dan meneruskan kehidupan.

Ia juga dijangka tidak menghadapi kesukaran penyampaian kerana kecekapan saluran agensi berkenaan selain pangkalan data bantuan yang sedia ada sejak PKP sebelum ini.

[TERKINI] Perutusan Khas Perdana Menteri Bantuan PKP 3.0