Majlis Tanah Negara diminta menyemak kembali Dasar Perhutanan Negara yang digubal pada tahun 1977 agar ia diperkemas sesuai dengan situasi semasa yang terdedah kepada ancaman pembalakan serta penerokaan haram.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kerajaan juga wajar mempertimbang secara serius gesaan Sahabat Alam Malaysia (SAM) untuk membekukan sebarang bentuk penukaran guna tanah hutan kepada perladangan.

"Elemen penguatkuasaan harus dimantapkan supaya bersifat lebih efektif dalam menangani masalah ini.

"Perincian dan butiran fakta yang dikemukakan oleh SAM menunjukkan rakyat wajar merasa bimbang.

"Trend melalui konsep agro-perhutanan tidak wajar dijadikan justifikasi untuk menghalalkan penerokaan hutan serta penukaran guna tanah melibatkan hutan simpan kekal secara sewenang-wenangnya," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Pada Rabu, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kerajaan Persekutuan bertindak dengan segera untuk mencegah bencana alam yang melanda tujuh negeri baru-baru ini.

CAP turut menggesa Pengerusi Majlis Keselamatan Negara, Datuk Seri Shahidan Kassim supaya penebangan balak dihentikan sementara.

Kata Anwar, rakyat kini menanti jawapan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar melalui Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia serta Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi melalui Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB) mengenai isu berkenaan.

"Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) juga perlu bertindak tegas untuk membanteras kegiatan korupsi di sebalik pembalakan haram yang berlaku.

"Dalam pada kita mendorong pembangunan dilaksana dan menggiatkan hasil perladangan, kita sama sekali tidak wajar berkompromi dengan pemugaran tanah sehingga mengakibatkan keseimbangan ekosistem terjejas," ujarnya.

Pada Rabu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan akan memperketatkan prosedur standard operasi (SOP) bagi operasi syarikat konsesi balak.

Muhyiddin yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bencana Negara menjelaskan tindakan ini penting bagi mengelak bencana yang lebih dahsyat di masa akan datang.