ALOR SETAR: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor, berharap Kerajaan Persekutuan melalui kementerian bertanggungjawab dapat menjadi orang tengah atau moderator dalam menyelesaikan masalah berkaitan tuntutan bayaran bekalan air membabitkan negeri itu dan Pulau Pinang.

Menurut beliau, selepas Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) sehingga ke hari ini, masih belum ada sebarang maklum balas daripada Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim termasuk Menterinya, Nik Nazmi Nik Ahmad berhubung isu berkenaan.

Tambahnya, sikap kerajaan negeri Pulau Pinang pula masih sama dengan tidak mengendahkan sebarang tuntutan daripada kerajaan Kedah yang dilakukan berhubung caj air mentah.

Jika isu ini masih berterusan dan tidak dapat diselesaikan, Sanusi menyatakan pihaknya tetap akan tidak akan berhenti menuntut hak negeri itu daripada Pulau Pinang.

"Tidak ada update (daripada mana-mana pihak berhubung isu air ini), sikap mereka (kerajaan Pulau Pinang) pula masih sama, kalau keadaan ini berterusan, kita akan ada langkah lain.

"Dulu kementerian ada usaha, ada pertemuan di peringkat KASA, (namun) di bawah Menteri baharu (ini) belum lagi sebab (hendak selesaikan isu ini) mesti ada orang tengah, orang yang jadi pengendali kepada perundingan atau pertemuan.

"Kita harap kerajaan pusat dapat jadi perunding, tetapi selepas kerajaan bertukar belum lagi, saya harap KetSA ambil inisiatif itu, kalau tidak isu ini tidak akan berhenti," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas merasmikan Sambutan Hari Air Sedunia Tahun 2023 Peringkat Negeri Kedah, di Dataran Kompleks Wisma Darul Aman pada Selasa.

Minggu lalu, seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pembangkang Kedah menyatakan sokongan terhadap usaha kerajaan negeri menuntut caj air mentah daripada Pulau Pinang yang mendapatkan bekalan air dari Sungai Muda yang mengalir dari negeri ini.

Datuk Phahrolrazi Mohd Zawawi (PH-Alor Mengkudu), berkata tuntutan itu adalah munasabah berikutan Kedah perlu menanggung kos penyelenggaraan sungai tersebut.

Beliau turut menyatakan tuntutan caj air mentah daripada Pulau Pinang itu wajar memandangkan rakyat Kedah sendiri terpaksa membayar bil air bagi menikmati bekalan yang turut diperoleh dari Sungai Muda.