Kerajaan Persekutuan terpaksa membayar baki hutang jaminan kerajaan berjumlah RM102.1 bilion, yang merupakan sebahagian jaminan hutang berjumlah RM238.2 bilion bagi membiayai projek dilaksanakan kerajaan terdahulu secara di luar peruntukan walaupun ia masih belum dikategorikan sebagai masalah gagal melunaskan.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menjelaskan bahawa selebihnya RM136.1 bilion yang dijamin kerajaan dapat ditanggung dan dibayar agensi atau syarikat berkaitan dengan sendiri tanpa apa-apa pembayaran daripada Kerajaan Persekutuan.

Di bawah komitmen liabiliti luar jangka yang ditanggung kerajaan, jumlahnya adalah RM199.1 bilion pada akhir tahun 2017, yang turut merangkumi bayaran kepada Pembinaan PFI Sdn Bhd (RM50.2 billion), Pembinaan BLT Sdn Bhd (RM8.5 billion) dan hutang 1Malaysia Development Bhd (1MDB) berjumlah RM38.3 billion.

Lim menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong bagi kementerian berkenaan di Dewan Rakyat, hari ini.

Ketika penggulungan, Lim dicelah oleh Ahli Parlimen Ayer Hitam, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, menyebabkan berlaku perang mulut antara kedua-duanya selama hampir 15 minit.

Keadaan panas bagaimanapun dapat dileraikan apabila Timbalan Speaker, Nga Kor Ming, campur tangan.

Wee mempersoalkan takrifan hutang negara, sama ada ia berdasarkan takrifan antarabangsa atau takrifan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF).

"Jumlah hutang negara dikatakan sebanyak RM1.087 trilion dan ditambah hutang 1MDB, tetapi Perdana Menteri masih menggunakan jumlah RM1.087 trilion.

"Kalau Yang Berhormat (YB) boleh beri justifikasi, suatu yang YB tidak masukkan dalam huraian tadi, suatu yang baharu sama ada ia adalah standard yang dikeluarkan antarabangsa, bank negara ini dan tidak pernah memberi data ini," katanya.

Di samping itu, Lim turut menjelaskan bahawa, perolehan pinjaman melalui skema pemberian jaminan kerajaan disalahgunakan kerajaan terdahulu untuk mengelakkan pinjaman ini daripada diklasifikasikan sebagai hutang kerajaan rasmi.

"Sebagai contoh, projek Transit Aliran Massa (MRT) adalah satu perbelanjaan pembangunan Kerajaan Persekutuan. Tetapi perbelanjaan projek ini dilakukan oleh sebuah syarikat berkaitan kerajaan. Bagaimanapun pinjaman ini dijamin oleh Kerajaan Persekutuan.

"Kerajaan terdahulu menganggap bahawa ini adalah langkah cerdik untuk menyembunyikan hutang Kerajaan Persekutuan yang sebenar kerana ia membolehkan mereka mengisytiharkan nilai hutang rasmi sebagai jauh lebih rendah daripada jumlah sepatutnya, seterusnya memberikan persepsi palsu bahawa kerajaan terdahulu mengamalkan perbelanjaan berhemah serta berdisiplin dalam mengawal paras hutang dan defisit," jelasnya.

Usul penggulungan Lim memakan masa selama 97 minit.

- BERNAMA