Kerajaan Pulau Pinang bersedia untuk memberi bantuan -- dari segi tenaga kerja dan teknologi -- kepada polis untuk membanteras jenayah susulan tiga kes tembak di negeri tersebut.

Menurut Ketua Menteri Lim Guan Eng, Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) telah diarah untuk memasang 70 unit kamera litar tertutup (CCTV) dan 55 unit tambahan menjelang akhir tahun ini.

Pemasangan 125 unit CCTV itu bakal melibatkan penambahan kos sebanyak RM3 juta. Pulau Pinang pada masa ini mempunyai 104 unit.

Lim mengakui bahawa terdapat kekurangan anggota polis untuk memantau CCTV dengan peningkatan tersebut.

Bagaimanapun menurut Lim, kerajaan negeri telah menawarkan untuk menambah staf kerajaan bagi tugas pemantauan CCTV.

"Ini akan membolehkan anggota beruniform untuk melaksanakan tugas-tugas teras mereka seperti meronda jalanraya bagi memastikan keselamatan orang ramai," katanya.

Lim turut berkata bahawa pencegahan jenayah yang paling berkesan adalah melalui kerjasama antara komuniti dan polis atau ‘kepolisan komuniti’.

"Orang ramai bukan sahaja perlu menyalurkan maklumat kepada pihak polis, tetapi mereka juga perlu bersedia untuk membuat laporan polis walaupun ia memerlukan masa untuk berbuat demikian. Ini satu keperluan untuk memastikan rekod yang tepat mengenai kejadian jenayah."

Beliau berkata bahawa kerajaan juga akan menubuhkan Pasukan Peronda Sukarela (VTP) untuk menjalankan kepolisan komuniti di mana-mana sahaja.

Ujar Lim, beliau telah menghubungi pihak polis Pulau Pinang pagi tadi berhubung perkara terbabit, dan diberitahu polis sedang berusaha bagi menangani masalah ini.

Kebimbangan kerajaan Pulau Pinang memuncak berikutan tiga kejadian berasingan di negeri itu sejak dua hari lalu.

8 Ogos - Enam das tembakan dilepaskan di sebuah banglo seorang ahli perniagaan di Pulau Tikus. Tiada kecederaan.

8 Ogos: K. Veerapan, 37, ditembak mati selepas lebih 10 das tembakan dilepaskan ke arah mangsa apabila dia berhenti di lampu trafik di Jalan Anson pada pukul 11.30 pagi.

9 Ogos: Seorang lelaki memakai topi keledar melepaskan beberapa das tembakan ke arah seorang penjaga kelab Chong Peng Meng, 43, di luar sebuah pusat hiburan di 12.50 pagi di Jalan Datuk Keramat. Chong tercedera di peha dan kini berada di hospital.