KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah tidak berdepan sebarang masalah untuk membincangkan isu seperti usul khas menggubal undang-undang berkaitan kesihatan seperti dicadangkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pembangkang sekiranya ia baik untuk kepentingan rakyat negeri itu.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor bagaimanapun berkata, ia terpulang kepada Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk menerima usul tersebut.

"Kita akan melihat kepada apa yang terbaik buat Sabah. Kita tiada masalah untuk membincang dan melaksanakan apa yang perlu serta terbaik untuk rakyat Sabah.

"Ini juga selari dengan semangat di sebalik Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) sebagai rakan setara dalam Persekutuan Malaysia," katanya.

Hajiji yang juga Pengerusi Gabungan Rakyat Sabah (GRS) berkata demikian sebagai respon terhadap usul khas yang diutarakan ADUN Kadamaian, Datuk Ewon Benedict dan ADUN Luyang, Ginger Phoong Jin Zhe bagi membincangkan penggubalan undang-undang baru berkaitan pencegahan dan kawalan penyakit.

Tambah mereka, dengan usul tersebut akan membolehkan kerajaan negeri membuat keputusan penting bagi memperkasakan sistem kesihatan negeri itu ketika tempoh pandemik COVID-19 tanpa mengharapkan Kerajaan Pusat.

Sementara itu, Hajiji berkata beliau akan bertemu dengan Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin, yang dijangka mengadakan lawatan kerja ke Sabah, Isnin depan.

Antara isu yang menjadi keutamaan adalah kesesakan di hospital yang berlaku disebabkan jumlah kes COVID-19 yang tinggi, dibandingkan dengan jumlah kapasiti katil.

Mengenai cadangan bahawa kerajaan mempertimbangkan pembukaan hospital medan, beliau berkata fasiliti-fasiliti itu adalah milik tentera dan pihaknya mengalu-alukan bantuan daripada mereka.