SHAH ALAM : Kerajaan mengumumkan bahawa tiada kenaikan kos haji bagi jemaah dalam kumpulan B40 pada tahun ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Kementerian Kewangan (MoF) akan menanggung kenaikan kos sebanyak RM1,000 yang dikenakan kepada kumpulan itu, seperti yang diumum pada tahun lalu.

Jelas beliau, ia salah satu perubahan yang dilakukan oleh Kerajaan Perpaduan dalam mengurangkan beban yang ditanggung B40 dalam menunaikan rukun Islam kelima itu.

"Ini nak pergi haji kita beri subsidi kepada semua jemaah. Kita buat perubahan untuk B40, walaupun tahun lalu semasa pentadbiran Perikatan Nasional (PN), kos haji untuk B40 naik RM1,000.

"Tahun ini sepatutnya naik RM1,000... tetapi saya kira-kira, B40 tak payah (ada kenaikan). Kerugian kenaikan RM1,000 itu akan ditanggung oleh MoF supaya orang (B40) boleh pergi haji tanpa kenaikan," katanya ketika ucapan penggulungan Kongres Nasional Khas 2023, di sini pada Sabtu.

Astro AWANI pada tahun lalu melaporkan Lembaga Tabung Haji (TH) memperkenalkan dua kadar bayaran kepada bakal jemaah muassasah yang pertama kali mengerjakan haji berikutan peningkatan kos yang tidak dapat dielakkan.

Dua kadar bayaran yang diperkenalkan itu ialah RM10,980 perlu dibayar setiap jemaah muassasah daripada golongan B40, sementara bagi jemaah bukan daripada kategori B40 pula akan dikenakan sebanyak RM12,980.

Kadar baharu yang diumumkan oleh TH itu menyaksikan peningkatan RM1,000 kepada golongan B40 dan kenaikan RM3,000 bagi kategori bukan B40.