KUALA LUMPUR: Malaysia menunjukkan kemajuan ketara dalam pembangunan teknologi maklumat dan komunikasi sejak beberapa tahun kebelakangan ini apabila kerajaan dan pihak swasta giat bekerjasama serta melabur dalam teknologi serta infrastruktur digital.

Lantaran itu, Malaysia kini berada pada kedudukan ke-15 dunia dan ketiga di rantau ASEAN bagi Indeks Pembangunan Teknologi Maklumat dan Komunikasi 2023 (IDI 2023) terbitan Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa (ITU).

Penganalisis teknologi maklumat (IT) Mohd Fazli Azran Abd Malek berkata hal itu ialah bukti komitmen berterusan kerajaan menerajui perubahan progresif dalam inovasi teknologi dan transformasi digital, terutama kesalinghubungan Internet berkelajuan tinggi dan kemajuan lain dalam teknologi telekomunikasi.

Pencapaian tersebut turut disumbangkan menerusi penubuhan Digital Nasional Bhd (DNB) yang menawarkan servis rangkaian perkhidmatan 5G di Malaysia selaras dengan Rangka Tindakan Ekonomi Digital Malaysia (MyDIGITAL).

"Ini meletakkan Malaysia menerajui ekonomi digital menjelang 2030 dan menyediakan hala tuju negara kekal berdaya saing dalam era digitalisasi.

"Saya percaya dengan sokongan padu kerajaan dan kerjasama pelbagai pihak, faktor-faktor ini juga menjadi penyumbang kepada rating naik Malaysia pada tahun lepas," katanya kepada Bernama di sini pada Khamis.

Menurut laman web Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC), Malaysia dilaporkan berada pada kedudukan kelapan di Rantau Asia Pasifik Dalam Indeks Pembangunan ICT 2015 manakala di peringkat global, Malaysia di kedudukan ke-64 daripada 167 negara.

Ketua Inovasi Digital Yayasan Digital Malaysia Mohd Fazli Azran berkata perkembangan itu membolehkan kerajaan melaksanakan perancangan infrastruktur komunikasi bagi memupuk pertumbuhan ekonomi digital, selain membantu Malaysia melahirkan lebih ramai peneraju dalam teknologi tanpa bergantung kepada kepakaran luar.

Turut senada pensyarah Pusat Perdana Fakulti Teknologi dan Informatik Razak, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Prof Madya Dr Mazlan Ali, yang menyifatkan kedudukan terbaharu itu mempunyai kaitan dengan penambahbaikan infrastruktur digital yang semakin meningkat.

Malaysia kini katanya dalam kedudukan yang baik untuk meneruskan matlamat menuju ekonomi digital dan kerajaan menerusi agensi terlibat perlu terus komited dalam memastikan industri komunikasi dan multimedia kekal berdaya tahan.

"Meskipun politik di Malaysia ada kalanya turun naik, tapi pendemokrasian adalah baik. Malah, negara kita tidak banyak sekatan digital sebagaimana yang dilakukan di beberapa negara jiran.

"Jadi saya percaya jika pelaburan berterusan dalam infrastruktur dan dasar, Malaysia berpotensi muncul sebagai peneraju utama landskap digital di rantau ini," katanya.

Semalam, Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil mengumumkan Malaysia meraih skor sebanyak 94.5 dalam IDI 2023 daripada 100 mata, melepasi skor purata global iaitu 72.8 mata, sekali gus menunjukkan pencapaian cemerlang ke arah mencapai sasaran Kesalinghubungan Sejagat dan Bermakna.

Indeks tersebut merangkumi 10 penunjuk antaranya Malaysia hampir mencapai liputan sejagat bagi rangkaian mudah alih 4G/LTE, langganan jalur lebar mudah alih yang tinggi serta harga yang lebih rendah untuk perkhidmatan jalur lebar tetap dan mudah alih, selain turut merekodkan kadar penggunaan Internet, pemilikan telefon bimbit dan trafik Internet yang tinggi.

Kesemua pencapaian berkenaan jelas menunjukkan akses yang mampan kepada perkhidmatan digital serta penglibatan digital secara meluas di Malaysia.

-- BERNAMA