Dua beradik berusia 16 dan 17 tahun yang dikaitkan berhubung kes kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah dihukum penjara dua bulan oleh Mahkamah Majistret Kanak-Kanak selepas mengaku bersalah atas pertuduhan memasukkan dadah ke dalam badan mereka.

Timbalan Pendakwa Raya Nurakmal Farhan Aziz memberitahu media bahawa Majistret Zilfinaz Abbas memerintahkan mereka menjalani hukuman penjara itu bermula dari tarikh tangkap 16 Sept lepas.

Beliau berkata mahkamah juga mengenakan bon RM5,000 setiap seorang tanpa cagaran dan mereka diperintahkan melapor diri kepada Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) dua kali sebulan selama dua tahun dengan ditemani ibu mereka.

Prosiding kes itu dijalankan secara tertutup kerana kedua-dua tertuduh, yang diwakili peguam Haijan Omar, adalah di bawah umur.

Dua beradik lelaki itu itu didakwa memasukkan dadah jenis ganja ke dalam badan di tandas Pejabat D7 Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK), di sini, jam 11.35 pagi, 16 Sept lepas.

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 15(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara maksimum dua tahun serta perintah pengawasan polis selama dua tahun.

Dalam kejadian kira-kira pukul 5.15 pagi, 14 Sept lepas, 21 pelajar dan dua guru yang juga warden asrama maut selepas terperangkap di tingkat tiga asrama pusat tahfiz berkenaan yang terbakar.

Susulan itu, dua remaja lelaki yang masing-masing berumur 16 tahun didakwa membunuh 23 penghuni pusat itu di Jalan Keramat Hujung, Kampung Datuk Keramat, Keramat di sini antara jam 4.15 pagi hingga 6.45 pagi, 14 Sept lalu.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Bagi kes itu, Mahkamah Majistret menetapkan 3 Jan depan untuk sebutan semula kes.

-- BERNAMA