KUALA LUMPUR: Pengasas Rumah Bonda Siti Bainun Ahd Razali memberitahu Mahkamah Sesyen di sini bahawa dia telah menyerahkan beberapa gambar dan video Bella, remaja perempuan sindrom Down, serta laporan polis kepada pasukan pembelaan.

Siti Bainun, 31, berkata eksibit lain antaranya tangkap layar hantaran di laman sosial Facebook milik saksi pendakwaan pertama Zurianty Sudin dan video majlis hari jadi saksi pendakwaan kelima Yasmin Nahar Mahmood turut diserahkan kepada peguamnya.

Dia berkata kesemua 218 eksibit itu diserahkan kepada pihak pembelaan untuk penandaan selepas dicetak dan disalin sendiri olehnya.

Wanita itu berkata demikian semasa membacakan pernyataan saksi pada prosiding membela diri atas pertuduhan mengabai dan menganiaya Bella di hadapan Hakim Izralizam Sanusi.

Terdahulu, Izralizam membenarkan Siti Bainun membaca perenggan kelima dan keenam pernyataan saksinya yang dibantah oleh pendakwaan.

Timbalan Pendakwa Raya Zilfinaz Abbas telah memohon supaya beberapa perenggan dalam pernyataan saksi Siti Bainun dipadamkan kerana ia bersifat prejudis.

"Dalam pernyataan saksi bela diri Siti Bainun, tertuduh lebih kepada memberi ulasan dan pandangan termasuk mempertikai keterangan saksi pakar yang dipanggil sebagai saksi pendakwaan. Kami berhujah tertuduh bukanlah seorang pakar untuk membidas keterangan saksi-saksi kami," katanya.

Peguam Mohammad Farhan Maaruf pula memohon supaya mahkamah membenarkan anak guamnya membaca kesemua pernyataan bertulis yang dipohon pihak pendakwaan untuk dipadamkan kerana ia tidak bersifat prejudis.

Pada prosiding pagi tadi, Siti Bainun memaklumkan kepada mahkamah dia telah melantik semula Mohammad Farhan, yang sebelum ini menarik diri daripada mewakilinya, untuk mengendalikan prosiding membela diri.

Pada 26 Jan lepas, Siti Bainun diarah memberi keterangan walaupun tidak diwakili peguam selepas mahkamah memutuskan prosiding bela diri perlu diteruskan agar tidak mengganggu perjalanan kes.

Dia didakwa mengabai dan menganiaya remaja perempuan berusia 13 tahun itu sehingga menyebabkan mangsa mengalami kecederaan fizikal serta emosi di sebuah unit kondominium di Wangsa Maju antara Februari dan Jun 2021 mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun atau denda RM50,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Perbicaraan bersambung esok.

-- BERNAMA