Penduduk kawasan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) diminta bekerjasama dengan pihak berkuasa bagi menangani kes denggi yang semakin kritikal.

Sehingga kini 1,670 kes denggi yang mengakibatkan lima kematian dilaporkan di kawasan sekitar Ampang Jaya.

MPAJ sudah mengenalpasti empat kawasan panas denggi iaitu Taman Melawati, Kampung Pandan, Kampung Perwira Jaya dan Bukit Utama.

Menurut Yang Dipertua MPAJ, Abdul Hamid Hussain, kebanyakan kes yang dilapor membabitkan kawasan perumahan pangsa dan rumah teres.

Selain membuat semburan asap, MPAJ meneruskan pemeriksaan berskala dan menjalankan aktiviti gotong-royong bagi mengurangkan kes yang boleh menyebabkan maut itu.

“Kalau tidak dibuat sesuatu tindakan, kemungkinan apabila kes demam denggi ini berulang dan mungkin satu hari dia akan kena ahli keluarga sendiri. Jadi dalam hal ini kita minta supaya penduduk-penduduk dan masyarakat di Ampang Jaya dan di seluruh negara supaya memberi perhatian, memberi sedikit masa untuk memastikan persekitaran itu bersih,” kata beliau.

Setakat ini, MPAJ sudah melaksanakan 63 program kesedaran kepada penduduk dalam pencegahan kes denggi.

Abdul Hamid juga berharap warga MPAJ yang dijangka meninggalkan rumah mereka untuk balik kampung sempena sambutan Hari Raya supaya memastikan bekas takungan air dibersihkan.