KUALA LUMPUR: Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) menyeru semua pihak untuk menghormati keputusan Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan dan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta ke atas Datuk Seri Najib Tun Razak kerana menyeleweng RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd.

Jawatankuasa Pemandu Bersih dalam satu kenyataan berkata, keputusan Mahkamah Persekutuan itu menunjukkan bahawa institusi kehakiman tidak akan tunduk kepada tekanan politik dan awam, sebaliknya bersikap adil dan saksama kepada semua pihak.

BACA: Kes SRC: Mahkamah kekal sabitan dan hukuman, Najib dipenjara 12 tahun, denda RM210 juta

Tegas Bersih, masyarakat juga perlu bersatu untuk membersihkan negara ini daripada gejala rasuah.

"Badan kehakiman adalah institusi penting kepada demokrasi kita, ia pentadbir keadilan dan menegakkan kedaulatan undang-undang.

"Keputusan ini memberikan mesej yang jelas dan kukuh bahawa rasuah tidak akan dibiarkan dan tiada siapa yang terkecuali daripada undang-undang," katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Mengulas lanjut, Bersih berkata jawatankuasa itu turut menyeru agar usaha memerangi rasuah dan salah guna kuasa di semua peringkat dapat dilipatgandakan.

Selain itu, Bersih mencadangkan supaya pembaharuan perundangan seperti Rang Undang-Undang Pembiayaan Dana Politik dan Plan Antirasuah Negara atau MyGovernance diperkenalkan segera bagi memastikan negara tidak terkait lagi dengan kleptokrasi.

Terdahulu, Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan sabitan dan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta ke atas Najib kerana menyeleweng RM42 juta dana SRC International.

Panel lima hakim diketuai Ketua Hakim Negara, Tengku Maimun Tuan Mat menolak rayuan bekas Menteri Kewangan itu untuk mengetepikan sabitan dan hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 28 Julai 2020.

Najib, 69, pada 8 Dis 2021, gagal membatalkan keputusan itu selepas Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi.