KUALA LUMPUR : Polis mengesahkan sejumlah 11 individu telah dipanggil untuk merekodkan keterangan berhubung kes tular membabitkan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali, yang didakwa ditahan bersama seorang wanita di Perasing, Terengganu, bulan lalu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Seri Abd Jalil Hassan berkata, kesemua mereka dipanggil mengikut Seksyen 112 Kanun Tatacara Jenayah.

Beliau juga mengesahkan, pihaknya menerima laporan berhubung satu hantaran bertajuk 'Tular WhatsApp Khairuddin ditahan di Perasing, Terangganu' di mana hantaran itu dimuat naik di laman sesawang Info Negara Kini pada pukul 4.50 petang, 28 Mei lalu.

"Siasatan akan diteruskan bagi mengenal pasti pihak yang bertanggungjawab memuat naik hantaran tersebut dan mereka yang mempunyai mempunyai kaitan dengan kes ini sebelum kertas siasatan dihantar ke Pejabat Peguam Negara untuk arahan lanjut," katanya dalam kenyataan di sini, pada Selasa.

Mengulas lanjut, Abd Jalil memberitahu, hantaran yang memaparkan gambar figura politik itu bersama seorang wanita itu dikongsi lebih 9,300 kali di laman sosial.

Kes itu dikatanya, disiasat Unit Siasatan Jenayah Terkelas, Bahagian D5, Bukit Aman.

Ekoran itu, beliau menasihati orang ramai agar tidak membuat sebarang spekulasi atau menyebarkan khabar angin yang tidak berasas tanpa mendapat kesahihan daripada sumber rasmi.

Katanya, sebarang bentuk penyebaran berita dengan menggunakan media sosial merupakan satu kesalahan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Terdahulu media melaporkan, Ketua Polis Terengganu, Datuk Roslee Chik mengesahkan Ahli Parlimen Kuala Nerus itu diperiksa ketika melalui sekatan jalan raya (SJR) Perasing di Kemaman pada 16 Mei lalu.

Sebelum itu, dalam mesej tular, pemimpin itu didakwa berada dalam kenderaan bersama seorang wanita.