KUALA LUMPUR: Kestabilan institusi kekeluargaan adalah satu keperluan (darurah) pada zaman sekarang, kerana ia bukan sahaja mengukuhkan masyarakat untuk membina bangsa tetapi membentuk individu yang akan memimpin kebangkitan sebuah peradaban, titah Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Tunku Azizah bertitah institusi kekeluargaan yang stabil adalah ramuan utama bagi kebangkitan peradaban dan unit keluarga memainkan peranan asas dalam menentukan masa kini dan masa depan mana-mana negara.

"Keunggulan material bukan pemangkin kebangkitan dan kejatuhan peradaban. Ia adalah jiwa yang korup yang menyalahgunakan penggunaan bahan menyebabkan keruntuhan peradaban tidak dapat dilupakan.

"Sejarah dunia sendiri menyaksikan kejatuhan tamadun akibat masyarakat yang rasuah," titah baginda dalam ucapan sebagai speaker pada Persidangan Maya Institut Keluarga Antarabangsa Doha (DIFI) 2021, Perkahwinan: Pembentukan dan Komponen Kestabilan, Selasa malam.

Persidangan itu bertujuan untuk memaparkan gambaran fenomena perkahwinan di dunia, dengan memberikan tumpuan khusus di Arab.

Tunku Azizah dalam ucapannya bertitah, keluarga yang tidak stabil mempunyai kesan negatif dan mangsa utama adalah kanak-kanak seperti kenakalan, gangguan psikologi pada kanak-kanak dan lain-lain kesan negatif keluarga yang tidak stabil. Jika tidak dibendung akan membanjiri masyarakat dengan individu yang membawa kepada kejatuhan tamadun.

"Beta ingin menekankan di sini bahawa walaupun kita menyedari hal ini, sering dalam ketegasan dan kekuatan kehidupan kita, kita sering mengabaikan untuk memberi perhatian yang cukup terhadap isu kritikal ini, dari mana sebahagian besar kehidupan kita berasal dan berkembang," titah baginda.

Permaisuri juga menyeru semua orang agar membangunkan perubahan pemikiran - tidak kira jantina, kelas, warna kulit atau kepercayaan, untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh setiap keluarga.

Baginda menegaskan bahawa hanya melalui revolusi ini, keluarga akan dihargai dan dipelihara dan dilihat sebagai tanggungjawab bersama - tanggungjawab semua ahli keluarga - tanpa seorang ahli keluarga, yang lain tidak akan wujud atau tidak mampu bertahan.

"Beta ingin mengingatkan diri kita bagaimana masyarakat telah banyak berubah sehingga kita perlu melakukan perubahan asas kepada mentaliti kita. Kerana tanpa revolusi mental ini, kita mungkin tidak dapat mengatasi cabaran yang dihadapi oleh setiap keluarga.

"Oleh itu, marilah kita semua mengetepikan keangkuhan dan ego kita dan bergerak ke hadapan sebagai satu unit kerana masyarakat yang luas akan berkembang dan makmur," titah baginda.

Tunku Azizah juga bertitah masyarakat harus mengambil tanggungjawab mengukuhkan institusi keluarga melalui sama ada menyertai program atau pertubuhan peringkat negeri atau bukan negeri.

"Keluarga perlu berdaya tahan dan ini berpunca bukan sahaja daripada dua elemen pertama iaitu ekonomi dan kesihatan, tetapi juga keupayaan keluarga untuk pulih daripada sebarang krisis yang dihadapi, seperti yang sering dikeluhkan - tiada keluarga tanpa masalah," titah baginda.

DIFI adalah sebuah institut dasar dan advokasi global yang berusaha memajukan pengetahuan mengenai keluarga Arab dan menggalakkan dasar berasaskan bukti.

Ia ditubuhkan oleh Pengerusi Yayasan Qatar Bagi Pendidikan, Sains dan Pembangunan Komuniti Qatar, Sheikha Moza Bint Nasser pada 2006 dan merupakan sebahagian usaha yayasan untuk memupuk masyarakat yang sihat, berpendidikan yang disokong oleh perpaduan keluarga yang kuat di Qatar dan rantau ini.

-- BERNAMA