Pengerusi Yayasan Kesederhanaan Global (GMM) Tan Sri Razali Ismail berkata tindakan puak ekstremis minoriti di negara ini tidak akan menjejaskan kestabilan Malaysia.

Beliau berkata ini kerana tindakan mereka tidak menggambarkan isu arus perdana rakyat Malaysia.

"Rakyat Malaysia tidak perlu malu dengan pandangan yang dikeluarkan sesetengah golongan ekstrem atau agensi kerana mereka terdapat di tengah-tengah masyarakat kita dan ia merupakan isu yang Malaysia dan rakyatnya perlu tangani.

"Ia merupakan dimensi kecil dalam konteks Malaysia, tetapi akhirnya kita perlu cuba menyelesaikannya. Orang luar mungkin tidak faham keadaan ini, tetapi kita (rakyat Malaysia) perlu menyesuaikan diri dengan manifestasi drama psiko ini oleh orang yang mahu mendesak pendapat minoriti mereka dalam bentuk yang
sangat ekstrem," katanya mengulas isu rampasan Bible versi Bahasa Melayu dan Iban oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) Khamis lalu.

Razali yang merupakan bekas Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata demikian dalam sidang media sempena Persidangan ke-27 Academy of Latinity di sini pada Rabu yang dirasmikan Wakil Tinggi Perikatan Tamadun PBB, Nassir Abdulaziz Al-Nasser.

Turut hadir Duta Brazil ke Malaysia, Maria Auxiliadora Figueiredo, Setiausaha Agung Academy of Latinity, Candido Mendes dan Pengarah Pusat Pengajian Amerika Latin Universiti Malaya, Evelyn Syamala Paul
Devadason.

Terdahulu Razali berkata satu cara menangani ekstremisme dan pertembungan kebudayaan ialah dengan menyediakan persekitaran yang menggalakkan kesederhanaan, saling hormat menghormati, bertolak ansur dan memahami budaya.

"ASEAN juga melihat untuk merapatkan jurang dengan Amerika Latin yang menyaksikan Brazil selaku negara Latin pertama menandatangani Perjanjian Persahabatan dan Kerjasama di Asia Tenggara semasa Sidang Kemuncak Asean di Kemboja tahun lalu," katanya semasa menyampaikan ucapan Timbalan Menteri Luar Datuk Hamzah Zainuddin.

Sementara itu Nassir berkata berikutan Tragedi 9/11, Academy of Latinity telah mengambil langkah bijak dengan menganjurkan persidangan di negara berkebudayaan Islam dengan menghantar isyarat betul bagaimana untuk menyatu padu dan mengurangkan salah faham budaya menerusi kepimpinan bertanggungjawab.

"Saya menghargai Akademi mahu mendekati dunia Islam dan Malaysia merupakan contoh negara yang mempunyai pelbagai budaya dan sederhana. Ini apa yang dunia perlukan untuk membawa keamanan dan kemakmuran," kata Nassir.