PUTRAJAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah membuat keputusan terhadap 3,903 permohonan taraf kewarganegaraan di bawah Perkara 15(2) Perlembagaan Persekutuan membabitkan individu bawah 21 tahun setakat 7 Mac lalu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, daripada jumlah itu, 80 peratus permohonan diluluskan.

Beliau menjelaskan, selebihnya ditolak kerana permohonan tidak lengkap dan tidak melepasi tapisan keselamatan.

“Mereka yang permohonannya lengkap, dia mungkin buat permohonan tapi tak lengkap dengan berbagai sebab, tak sempurna itu ditolak.

"Bagi permohonan yang lengkap yang telah selesai kita proses, mereka akan mendapat notifikasi daripada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan apabila mereka mendapat surat itu barulah mereka boleh melakukan proses selanjutnya.

“Mereka kena datang JPN, buat sejumlah bayaran, akan dikeluar sijil kewarganegaraan dan kemudian boleh keluarkan dokumen diri yang berkaitan,” katanya pada sidang media, di sini hari ini.

Terdahulu, beliau menyerahkan surat keputusan kewarganegaraan kepada seramai 35 orang kanak-kanak berusia di antara enam hingga 16 tahun yang dilahirkan oleh ibu warganegara Malaysia di luar negara.

Perkara 15(2) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa tertakluk kepada Perkara 18, apabila permohonan dibuat kepada Kerajaan Persekutuan oleh ibu atau bapa atau penjaga mana-mana orang yang di bawah umur 21 tahun, maka Kerajaan Persekutuan boleh menyebabkan orang itu didaftarkan sebagai warganegara jika sekurang-kurangnya salah seorang daripada ibu bapanya adalah sekarang (atau pada masa kematiannya) seorang warganegara.

“Dokumen mesti dokumen yang sah. Kalau permohonan itu melibatkan anak lahir luar negara, pastikan bawa anak. Jangan anak tinggal di England, mak dia mohon di sini, tak boleh,” katanya lagi.