BUKIT MERTAJAM: Polis Pulau Pinang membongkar makmal memproses dadah jenis syabu yang berselindung di sebalik kilang memproses kertas di Machang Bubok, di sini.

Dalam serbuan pukul 7.30 malam 8 Mac lalu, empat lelaki tempatan termasuk dalang turut ditahan bersama dadah serta peralatan memproses bahan terlarang itu yang dianggarkan bernilai RM2.9 juta.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Shafee Abd Samad berkata, sindiket terbabit didalangi mekanik warga tempatan yang mula aktif menjalankan jenayah berkenaan sejak Ogos 2020.

Menurut beliau, siasatan turut mendapati suspek dipercayai mempunyai kepakaran dalam memproses dadah berdasarkan penemuan bahan dan peralatan di kilang tersebut.

“Hasil siasatan yang kita jalankan, makmal ini telah mula beroperasi sejak bulan Ogos 2020. Kilang ini pada peringkat awal  beroperasi sebagai kilang kertas dan pada bulan (Ogos) mula operasi untuk proses dadah,” kata Shafee dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah, di sini pada Khamis .

Shafee berkata, kesemua dadah tersebut untuk pasaran tempatan dan boleh digunakan hingga 400,000 penagih.

Katanya, dalam serbuah itu pihaknya merampas 66 kilogram dadah syabu, 37 liter cecair syabu dan 35 tong cecair kimia serta peralatan memproses dadah.

Polis juga, kata beliau, turut menyita tiga buah kereta, rantai leher, wang tunai dengan nilai keseluruhan berjumlah RM281,725.91.

Keempat-empat lelaki tempatan berusia  38 hingga 49 tahun itu ditahan reman selama tujuh hari bagi membantu siasatan.

Ujian air kencing ke atas keempat-empat suspek mendapati tiga daripada mereka positif dadah.

Kes disiasat mengikut Seksyen 39 B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Jika sabit kesalahan boleh dihukum mati atau penjara seumur hidup dan jika tidak dihukum mati, boleh dikenakan tidak kurang daripada 15 sebatan.