Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah hari ini berkenan menyempurnakan majlis pelancaran buku dokumentasi keturunan Bapa Sastera Melayu Moden Pertama Negara, Mushi Abdullah Sheikh Abdul Kadir.

Baginda yang berangkat tiba di sebuah hotel di ibu negara jam 2.30 petang tadi, disambut oleh penulis buku itu, Datuk Siti Saleha Sheikh Abu Bakar.

Buku setebal lebih 200 muka surat itu mengisahkan salasilah tujuh generasi keluarga penulis yang bermula dengan kisah kehidupan moyangnya yang berasal dari Hadhramaut, kini dikenali sebagai Yaman, pada abad ke-16.

Selain memaparkan asal usul Mushi Abdullah, naskah itu turut mengupas kejayaan anak Abdullah, Muhammad Ibrahim, yang dikenali sebagai 'Bapa Pendidikan Melayu Johor’ ketika akhir abad ke-19.

Siti Saleha berkata, beliau mengambil masa selama tujuh tahun untuk menyiapkan buku itu.

“Saya tidak tulisnya secara berterusan kerana banyak perkara yang saya perlu uruskan. Pada masa sama, kajian saya lakukan banyak kepada buku-buku Munshi Abdullah dari Amerika Syarikat dan United Kingdom.

"Ini kerana, negara itu banyak menterjemahkan karya-karya Munshi Abdullah ke dalam Bahasa Inggeris,” katanya ketika ditemui pemberita.

Bekas hakim itu berkata, hanya selepas beliau bersara, beliau mengetahui bahawa keluarganya berasal dari keturunan Munshi Abdullah dan seterusnya membuat kajian mengenainya.

Katanya, buku itu turut memuatkan kisah mengenai zaman kegemilangan kesultanan negeri Johor di bawah pemerintahan Sultan Abu Bakar dan Sultan Ibrahim.

Katanya lagi, buku berkenaan diterbitkan bukan untuk tujuan komersil tetapi sebagai rujukan pelajar dan ditempatkan di pustaka-pustaka ilmu sekitar Johor.