PUTRAJAYA: Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) komited melaksanakan inisiatif menoktahkan kemiskinan tegar di luar bandar pada tahun ini menerusi empat program utama dalam usaha menyokong aspirasi ekonomi MADANI.

Empat program itu ialah Program Peningkatan Pendapatan (PPP), Program Latihan dan Kemahiran Kerjaya (PLKK), Program Desa Lestari dan Projek Bersepadu Pembangunan Ekonomi Kampung (PROSPEK).

Timbalan Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah Datuk Rubiah Wang berkata KKDW bekerjasama dengan pelbagai pihak termasuk pihak swasta bagi memastikan program-program yang dilaksanakan memberi impak positif kepada peserta terlibat.

"Selain menggunakan kaedah dan teknologi baharu dalam melaksanan program-program yang telah dirancang, kami juga menggunakan kaedah mentor mentee seperti kepakaran syarikat-syarikat tertentu untuk memastikan program-program yang kami buat dapat dilaksanakan," katanya.

Bercakap kepada media selepas merasmikan Majlis Pelancaran Bulan Kebangsaan dan Kibar Jalur Gemilang serta Perhimpunan Bulanan kementerian itu di sini hari ini, Rubiah berkata KKDW meletakkan kepentingan kepada peningkatan daya saing ekonomi negara tanpa mengetepikan kehidupan dan kesejahteraan rakyat terutamanya di kawasan luar bandar.

Mengulas mengenai program yang sedang dilaksanakan itu, beliau berkata PPP dengan peruntukan berjumlah RM12 juta, menyasarkan 1,200 peserta program dapat meningkatkan pendapatan sebanyak 30 peratus berbanding pendapatan asal.

PLKK pula dengan peruntukan berjumlah RM10 juta, menyasarkan 1,900 peserta yang tamat latihan akan mendapat pekerjaan atau menjalankan aktiviti ekonomi sendiri, katanya.

Program Desa Lestari pula menyasarkan penglibatan 10 koperasi kampung dengan peruntukan sebanyak RM12.1 juta dan kampung yang dipilih akan berjaya menjana pendapatan serta mewujudkan banyak peluang pekerjaan selepas setahun pelaksanaan.

"PROSPEK pula yang menyasarkan 700 peserta dengan peruntukan RM23.8 juta bertujuan meningkatkan pendapatan peserta melalui bantuan ekonomi," katanya.

Dalam perkembangan lain, Rubiah berkata sebanyak 100 Taman Bimbingan Kanak-kanak (Tabika) di bawah Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) telah melaksanakan Program Tabika Pra Tahfiz bermula bulan ini.

Beliau berkata ia merupakan nilai tambah kepada Modul Program Penghayatan Pendidikan Islam (PPI) yang memberi penekanan dan tumpuan khusus terhadap dua aspek iaitu pembelajaran ibadah dan pengajian al-Quran

"Sukatan pelajarannya amat penting dalam usaha kita memastikan masyarakat MADANI dapat kita bentuk di peringkat awal lagi sebab ada kriteria ihsan di situ yang mana kita perlu pupuk di peringkat bawah lagi.

"Kita mendedahkan tentang al-Quran dan kalau pelajar dapat menguasai 10 hingga 20 surah, amat memadai dalam persiapan ke tahun satu," katanya dan menambah bahawa 4,000 lagi tabika Kemas disasarkan melaksanakan Program Tabika Pra Tahfiz tahun depan.

-- BERNAMA