NEGARA sekali lagi berhadapan dengan pilihan raya negeri mengejut selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah September tahun lalu.

Seakan tidak mengendahkan pandemik COVID-19, politik Malaysia tidak surut dengan konflik antara individu dan parti.

Perjanjian persefahaman antara kerajaan dan pembangkang seperti janji tinggal janji.

Janji dalam keharmonian suhu politik dan sama-sama fokus mendepani pandemik hampir tinggal kenangan.

Oleh sebab itu, pada 20 November ini rakyat Melaka akan keluar untuk menunaikan tanggungjawab mereka dalam PRN.

Di saat menanti tarikh pengundian, kempen-kempen daripada calon yang bertanding sedang dan telah diadakan. Sudah pasti kepelbagaian cara berkempen dalam era norma baharu ini dapat diperhatikan.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah membenarkan parti-parti politik dan calon yang bersaing dalam PRN Melaka untuk menggunakan kaedah menaiki lori atau van sebagai salah satu cara berkempen.

Namun, penganjuran ceramah, syarahan dan kempen secara bersemuka adalah dilarang sama sekali.

Bahkan Kementerian Kesihatan pada 24 Oktober lalu awal-awal lagi telah melarang perhimpunan secara fizikal dan majlis diadakan, bermula 25 Oktober sehingga 27 November ini.

Larangan ini adalah di bawah Akta 342 iaitu “apa-apa aktiviti yang boleh menyebabkan ramai orang hadir di suatu tempat sehingga menyukarkan penjarakan fizikal dan pemantuhan kepada arahan Ketua Pengarah Kesihatan”.

Dengan larangan berkempen secara fizikal oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dan SPR ini, apakah pilihan yang ada bagi calon-calon dan parti yang bertanding dalam pilihan raya di Melaka?

Bagaimanakah cara berkempen yang boleh menarik perhatian bakal pengundi mereka?

Kempen politik di Malaysia masih berpaksikan kepada kaedah secara bersemuka atau fizikal.

Pemain politik masih gemar untuk memberi ceramah atau syarahan, membuat lawatan dari rumah ke rumah, melawat kawasan tumpuan masyarakat setempat dan melakukan aktiviti kebajikan bersama-sama.

Kaedah kempen tradisional ini masih menjadi pilihan utama para calon yang bertanding bahkan para pengundi juga senang dengan cara sedemikian.

Ini kerana para pengundi dapat menyaksikan kemampuan para calon untuk berkomunikasi, berinteraksi dan menilai keperibadian serta keikhlasan dalam setiap kempen politik yang dijalankan.

Berdasarkan data yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC), seramai 93.3 peratus rakyat Malaysia melayari media sosial setiap hari.

Penggunaan Facebook adalah 91.7 peratus orang manakala aplikasi Whatsapp pula 98.7 peratus.

Data-data ini dengan sendiri membuktikan bahawa kempen politik di media baharu, terutamanya media sosial adalah platform terbaik bagi menggantikan kaedah berkempen secara bersemuka.

Kaedah kempen di media sosial, bukan sahaja menjimatkan wang, malah lebih efektif dalam menarik bakal pengundi, terutamanya golongan muda dan penyaluran maklumat adalah pantas.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin dan SPR turut menyarankan calon dan parti yang bertanding agar menggunakan media sosial semaksimum mungkin sebagai kaedah kempen dalam PRN di Melaka.

Di samping itu, media sosial adalah dunia maklumat yang terbuka. Rakyat akan memperoleh informasi tanpa sempadan, membaca daripada pelbagai sumber seterusnya menilai setiap calon yang bertanding.

Jika diperhatikan trend terkini, ramai pemain politik menggunakan media sosial untuk mendekatkan diri mereka dengan masyarakat.

Malah hampir setiap hari, kita dapat melihat pemain politik menganjurkan ceramah atau syarahan secara langsung melalui medium Facebook dan YouTube. 

Perlu difahami juga, mesej kempen politik yang hendak disampaikan adalah kepada pelbagai demografik masyarakat.

Walaupun media sosial adalah trend terkini, mesej kempen politik juga harus sampai kepada masyarakat yang kurang literasi media baharu ini.

Oleh yang demikian, sudah sampai masanya media arus perdana seperti siaran TV dan radio memainkan peranan mereka untuk memberikan peluang kepada parti politik kerajaan dan pembangkang bagi menyuburkan semangat demokrasi.

Inisiatif yang dilakukan oleh Sinar Harian, Astro AWANI, Sin Chew Daily dan Bersih 2.0 yang memberikan peluang sama rata kepada semua calon tanpa mengira parti untuk menyebar luas mesej kempen pilhan raya adalah usaha yang sangat baik.

Kempen politik adalah saluran penyampaian maklumat. Setiap sisi masyarakat mempunyai hak untuk menerima informasi yang tepat dan saksama daripada pelbagai sumber.

Pemain industri media tradisional dan baharu boleh membantu dalam menyuburkan sistem demokrasi Malaysia.

Kepada calon-calon dan parti yang bertanding, strategi kempen politik perlulah lebih kreatif dalam memenuhi citarasa bakal pengundi masing-masing.

Namun begitu, tidak kira menggunakan media tradisional atau baharu dalam menyampaikan mesej kempen politik, suburkan ia dengan maklumat yang tepat dan berilmu kepada masyarakat.



* Immie Rozianie Abd Rahim ialah penyelidik pengiklanan politik.

** Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.