JOHOR BAHRU: Komuniti maritim terutama nelayan dinasihatkan sentiasa berwaspada terhadap perubahan cuaca dan keadaan laut ketika ingin melakukan aktiviti perikanan pada musim tengkujuh ini.

Pengarah Maritim Negeri Johor, Laksamana Pertama Nurul Hizam Zakaria berkata, persediaan awal yang rapi perlu dibuat bagi memastikan tiada insiden yang tidak diingini berlaku.

"Komuniti maritim terutama nelayan dinasihatkan agar sentiasa berwaspada dan melakukan persediaan sewajarnya bagi menghadapi musim monsun timur laut ketika ini

"Mereka perlu melakukan beberapa persediaan iaitu mendapatkan maklumat ramalan cuaca terlebih dahulu bagi memastikan keadaan laut selamat untuk melakukan sebarang aktiviti perikanan.

"Selain memastikan peralatan keselamatan seperti jaket serta pelampung keselamatan sentiasa dibawa dan berada dalam keadaan terbaik.

"Komuniti maritim juga digalakkan untuk menghubungi Pejabat Maritim Malaysia yang  berhampiran bagi memaklumkan aktiviti dan lokasi yang akan mereka lakukan di perairan," kata beliau dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Perkara itu ditegaskan susulan pihaknya merekodkan sebanyak 68 kes terbabit dalam OP CARILAMAT yang melibatkan 325 mangsa sepanjang tahun 2021.

Daripada jumlah berkenaan, seramai 257 mangsa berjaya diselamatkan dan 42 mangsa maut manakala baki 26 mangsa masih hilang di laut.

Anggaran RM3.4 juta nilai aset dan harta juga berjaya diselamatkan sepanjang operasi.

Jelas Nurul Hizam, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Johor turut memberi peringatan terhadap warga asing yang ingin berlayar ke perairan negara supaya menggunakan jalan yang sah dan diiktiraf Pengarah Laut Malaysia.

Dalam masa sama, beliau menasihati warga asing agar tidak terpedaya dengan sebarang khidmat yang ditawarkan oleh ejen atau tekong yang tidak bertanggungjawab.

"Bagi kes terburuk direkodkan pada tahun 2021 adalah melibatkan kejadian kira-kira 50 orang mangsa bot yang disyaki membawa Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) terbalik di Tanjung Balau,  pada 15 Disember lalu dan telah meragut 21 nyawa.

"Mengambil iktibar daripada peristiwa hitam itu, Maritim Johor ingin memberi amaran keras kepada warga asing yang berkeinginan untuk memasuki negara terutama di negeri Johor ini agar menggunakan pintu yang sah dan selamat,” kata  Nurul Hizam lagi.