JOHOR BAHRU: Pemuda MCA berharap resolusi gencatan senjata perang Israel-Palestin di Gaza dapat dicapai serta-merta demi keharmonian bersama.

Ketua Pemuda MCA Ling Tian Soon berkata semua pihak perlu mendahulukan keselamatan orang awam, menyelesaikan konflik menerusi dialog, menggerakkan misi bantuan kemanusian dan mematuhi undang-undang antarabangsa.

"Pemuda MCA telah menyerahkan memorandum untuk menyeru kedua-dua pihak khususnya tentera zionis Israel menghentikan serangan bagi menjamin keharmonian, kebajikan dan keselamatan orang awam.

"Pemuda MCA mengkritik sebarang tindakan penindasan dan kezaliman ke atas orang awam tanpa mengira bangsa, agama dan kewarganegaraan," katanya menerusi hantaran di laman Facebook beliau hari ini.

Terdahulu, Ling yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Yong Peng menyerahkan memorandum berkenaan kepada Duta Palestin ke Malaysia Walid Abu Ali di Pejabat Kedutaan Palestin di Kuala Lumpur.

Pertempuran di Palestin yang melibatkan Hamas, pihak berkuasa di Gaza dan rejim Israel sejak 7 Okt lepas telah mengakibatkan kehilangan ribuan nyawa.

-- BERNAMA