KUALA LUMPUR: Konsert Muzika Ekstravaganza, yang bakal berlangsung pada Sabtu ini membuktikan betapa eratnya hubungan antara Malaysia dan Singapura, kata Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil.

Beliau berkata, program itu merupakan acara penutup kepada penganjuran Mesyuarat Jawatankuasa Bersama (JCM) Keenam Bidang Penerangan dan Komunikasi bagi kedua-dua negara dengan Malaysia menjadi tuan rumah kali ini.

"... (konsert ini) hampir setiap tahun sama ada di Singapura atau di Malaysia. Tahun ini, sempena mesyuarat yang akan diadakan, kita akan raikan kehadiran sahabat-sahabat kita dari Singapura dengan adakan satu konsert Muzika Ekstravaganza.

"Saya berharap semua penonton akan dapat saksikan secara langsung dan kita sama-sama nikmati bakat daripada Malaysia dan Singapura... hubungan yang erat akan membantu kita menjana pertumbuhan ekonomi sekali gus mencapai masa depan yang lebih cerah dan baik untuk setiap negara," katanya pada sesi rakaman program Ruang Bicara terbitan Bernama TV malam tadi.

Konsert Muzika Ekstravaganza akan diadakan pada 8.30 malam di Auditorium Perdana, Angkasapuri, di sini yang akan disiarkan secara langsung menerusi dua stesen iaitu TV2 (RTM) dan Suria (Mediacorp) serta secara dalam talian melalui RTMKlik (RTM) dan TOGGLE (Mediacorp).

Tema konsert kali ini adalah Duo Hits dengan gabungan artis popular dari kedua-dua negara seperti Nabila Huda, Stacy, Hazama, Hael Husaini serta veteran rock, Datuk Ramli Sarip yang merupakan anak seni Singapura, namun, berhijrah ke Malaysia.

Sementara itu, bercakap mengenai mesyuarat jawatankuasa yang dijadualkan pada petang Sabtu ini, Fahmi berkata, fokus perbincangan adalah mengenai hala tuju Memorandum Persefahaman (MoU) Malaysia-Singapura dalam kerjasama bidang perlindungan data peribadi, keselamatan siber dan ekonomi digital yang baru dimeterai pada Isnin lepas di republik itu.

"Kita tidak boleh nafikan, zaman sekarang kita berhadapan bukan hanya ekonomi digital yang semakin mengembang di semua negara tetapi ada risiko contohnya isu 'scam' (penipuan) dan data peribadi... maka kerjasama antara kedua-dua negara ini sangat penting.

"Di Kulai dan Sedenak, Johor, ada beberapa pusat pemprosesan data dan kita lihat banyak yang akan berada di Malaysia. Jadi dari segi itu bagaimana aset-aset ini yang merupakan pelaburan daripada syarikat-syarikat asing dapat dimanfaatkan di negara kita dengan kerjasama pihak Singapura. Jadi ini antara perkara yang kita bakal bincangkan dalam mesyuarat kali ini," katanya.

Pada 19 Feb 2016, Malaysia dan Singapura telah menandatangani MoU kerjasama dalam bidang informasi dan komunikasi serta bersetuju melaksanakan JCM antara dua negara itu secara bergilir.

Program tersebut diadakan secara berkala dan menjadi program tahunan dengan tuan rumah dipilih secara bergilir-gilir. - BERNAMA