KOTA TINGGI:Kota Tinggi di Johor sekali lagi ditenggelami banjir besar selepas 15 tahun apabila air Sungai Johor melimpah sejak Sabtu lalu.

Setakat jam 4 pagi Selasa, 3 jalan di daerah ini juga terputus antaranya Jalan Kota Tinggi-Mersing berdekatan Kubu Risda, Jalan Kota Tinggi-Kluang di Bandar Kota-Jalan Tun Habab dan Jalan Lok Heng-Mawai-Sungai Mas berdekatan Jambatan Sungai Semalok.

Kesemua jalan ini ditutup kepada semua kenderaan.

Pada Isnin, selain 3 jalan tersebut, Jalan Tai Hong, Jalan Tun Sri Lanang, Jalan Semanggar, Jalan Mawai Lama dan Jalan Sungai Telor turut ditutup kepada kenderaan berat.

Beberapa blok premis yang terletak bersebelahan sungai juga ditenggelami air banjir.

Penduduk Kota Tinggi menyifatkan banjir besar ini tidak seteruk yang berlaku semasa tahun 2006/2007.

Menurut penduduk Bukit Aping Timur, Fadzil Mohamed, walaupun rumahnya tidak terjejas dengan keadaan banjir namun dia mengharapkan air dapat surut dengan cepat bagi membolehkan jalan digunakan semula.

“Mudah-mudahan air cepat surut kerana sudah 2 hari kami tersangkat akibat banjir,” katanya.

Bagi seorang guru, Amarul Naza pula, walaupun banjir kali ini tidak seburuk pada 2007, namun keadaan masih membimbangkan kerana paras air masih tinggi.

“Ada diramalkan air pasang besar akan berlaku dan saya harap ia tidak akan bertembung dengan hujan. Kita bimbang situasi pada 2006 itu ada akan berlaku sekali lagi,” kata Amarul.

Tambahnya tindakan pantas pihak berkuasa di Kawasan Kota Tinggi bagi membendung kejadian tidak diingini berlaku harus dipuji.

Selain Kota Tinggi, Jalan Haji Suhud di Kg Muhibbah Johor Bajru Turit ditutup kerana jambatan runtuh.

Turut ditutup satu jalan di Mersing iaitu Jalan Nitar Utama-Kluang.