Kempen Jualan Malaysia (KJM) yang dilancarkan hari ini dijangka menyumbang RM100 bilion kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi suku keempat tahun ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Datuk Alexander Nanta Linggi berkata beliau yakin sasaran itu mampu dicapai.

Kempen itu akan menjadikan stesen dan tren komuter Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) sebagai platform pengiklanan mengajak orang ramai berbelanja, untuk menjana semula ekonomi negara yang terjejas akibat COVID-19.

"Nilai angka jualan Mei 2020 adalah sebanyak RM36.9 bilion, angka ini masih rendah berbanding jumlah jualan Januari 2020 iaitu sebanyak RM46.8 bilion.

"Namun, sekiranya kempen kita berjaya mengajak rakyat berbelanja dengan berhemah maka saya percaya sasaran RM100 bilion boleh dicapai," katanya pada sidang media sempena kempen itu di sini, hari ini.

Beliau berkata promosi KJM akan dilaksanakan sehingga 31 Dis ini dengan meletakkan poster dan paparan digital di seluruh stesen KTMB dan beberapa tempat awam lain seperti pusat beli-belah seluruh negara.

Nanta berkata kempen itu akan dilaksanakan mengikut tema berbeza setiap bulan bagi meningkatkan permintaan kategori barang yang mengalami penurunan permintaan secara mendadak sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

"Misalnya jualan pada bulan Ogos bertema fesyen dan kosmetik, September barangan rumah dan perabot. Berdasarkan hasil penelitian kementerian, permintaan beberapa barang contohnya pakaian fesyen dan yang berkaitan menurun sehingga 90 peratus," katanya.

Beliau berkata orang ramai juga digalak menggunakan aplikasi telefon pintar MySales Tracker bagi membantu menyemak kesahihan penganjuran jualan murah.

Dalam perkembangan lain, Nanta berkata KPDNHEP akan memantau bekalan pelitup muka susulan pelaksanaan pemakaiannya secara wajib bermula 1 Ogos ini.

"Kami akan kaji dan pantau dengan teliti soal bekalan pelitup muka supaya masalah tidak cukup bekalan seperti berlaku pada awal penularan COVID-19 tidak berulang," katanya.

Beliau juga mengingatkan peniaga agar tidak mengambil kesempatan dan menjual tidak melebihi harga siling ditetapkan iaitu RM1.20.