MACHANG: Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT) memperuntukkan RM3.4 juta bagi pemulihan enam projek terbengkalai di Kelantan, tahun ini.

Timbalan Ketua Pengarah (Perumahan Swasta) Jabatan Perumahan Negara (JPN) KPKT, Norsazila Nordin berkata peruntukan itu akan disalurkan kepada kerajaan negeri, dan kerja-kerja pemulihan pula akan dilaksanakan oleh Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK).

"KPKT akan meneruskan pemantauan berterusan bagi memastikan semua kerja-kerja pemulihan melibatkan enam projek terbengkalai ini dapat disiapkan menjelang akhir 2024.

"Sesi libat urus dengan agensi-agensi teknikal juga turut dipergiatkan bagi mencari penyelesaian terhadap isu-isu teknikal yang menjejaskan penyiapan projek-projek perumahan swasta yang lewat, sakit dan terbengkalai," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Bernama selepas melakukan tinjauan rumah terbengkalai di Taman Animaz, di sini hari ini, yang turut dihadiri Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan (Hal Ehwal Korporat) PKINK Hishamuddin Hussein.

Norsazila berharap kerjasama erat antara agensi teknikal dan pihak berkuasa negeri dapat menangani masalah projek lewat, sakit dan terbengkalai di seluruh negara dilakukan secara lebih efektif demi menjamin kebajikan pembeli-pembeli perumahan yang terjejas.

"Sehingga 31 Mei 2023, keseluruhan projek perumahan swasta terbengkalai di Semenanjung Malaysia adalah sebanyak 112 projek dan 20 projek berkenaan adalah di Kelantan, yang melibatkan 1,140 unit rumah.

"Sebanyak RM20 juta di bawah peruntukan tahunan dan inisiatif Belanjawan MADANI 2023 telah diumumkan bagi pemulihan projek perumahan terbengkalai," katanya.

Beliau berkata meskipun pemaju bertanggungjawab sepenuhnya untuk menyiapkan projek perumahan swasta berkenaan, namun kerajaan bersetuju menyediakan peruntukan ini sebagai tanggungjawab sosial dengan mengambil kira bebanan rakyat iaitu pembeli rumah yang sudah lama terkesan.

"Ini penting bagi memastikan projek-projek itu memperolehi Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC) atau Sijil Kelayakan Menduduki (CFO) supaya rumah kediaman berkenaan disahkan selamat untuk diduduki," katanya.

-- BERNAMA