SUBANG JAYA: Kementerian Pendidikan (KPM) bersama Yayasan-yayasan Negeri SeMalaysia pada Selasa bersetuju menubuhkan satu Sekretariat Yayasan bagi memastikan pemantapan pendidikan di negeri-negeri.

Menurut Menterinya, Fadhlina Sidek, sekretariat itu berfungsi menyelaras beberapa program berkaitan pemerkasaan pendidikan dalam kalangan pelajar.

"Yayasan Sekretariat ini akan menjadi penggerak keputusan kita tadi... antara lain, kita setuju penubuhan sekretariat ini dan kedua program kita persetujui bersama.

"Antara program (melibatkan) akademik, pembinaan karakter, membasmi kemiskinan, keciciran dan literasi. Jadi itu antara perkara baik pada hari ini... Mesyuarat ini akan diteruskan jawatankuasa kerja diterajui Yayasan Selangor," jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas sesi libat urus Yayasan-yayasan SeMalaysia bersama KPM di Subang Jaya pada Selasa.

Antara Yayasan Negeri yang hadir pada sesi libat urus itu, iaitu Yayasan Sarawak, Yayasan Islam Perlis, Yayasan Terengganu, Yayasan Pahang, Yayasan Melaka, Yayasan Pelajaran Johor, Yayasan Perak dan Yayasan Selangor.

Sementara itu, mengulas mengenai arahan pemakaian baju sukan bagi murid, guru dan kakitangan sekolah, jelas Fadhlina, arahan itu masih dikekalkan sehingga satu pengumuman dibuat KPM.

"Kita akan maklumkan semasa ke semasa, setakat ini teruskan sebab cuaca pun masih panas lagi. Kita ingat ramai ibu bapa gembira, saya ingat kita bagi ruang sehingga cuaca benar-benar pulih agar mereka kembali kepada unifom," jelasnya lagi.