KUALA LUMPUR: Kementerian Pengangkutan (MOT) telah meminta Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) menyediakan perkhidmatan percuma kepada pesakit kanser kanak-kanak dan penjaga.

Menterinya Anthony Loke berkata inisiatif itu bertujuan memudahkan perjalanan pesakit dan penjaga yang perlu menerima rawatan di ibu kota terutamanya mereka yang berasal dari Semenanjung.

"Saya difahamkan ramai pesakit dari negeri-negeri perlu datang ke Kuala Lumpur untuk mendapatkan rawatan...di Semenanjung, kita (MOT) boleh tawarkan perkhidmatan kereta api (percuma) dan saya telah minta Ketua Setiausaha MOT untuk buat susulan dengan KTMB mengenai perkara ini.

"Dari segi mekanisme, MOT boleh aturkan dengan KTMB dan itu sesuatu yang boleh kita laksanakan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan program Childhood Cancer Support (CANSupport) di sini hari ini.

Loke berkata MOT dan KTMB perlu mencari kaedah integrasi antara aplikasi CANSupport dan KTMB Mobile bagi membolehkan golongan terlibat memanfaatkan perkhidmatan tersebut.

"Jadi apabila mereka datang untuk rawatan, mereka boleh tempah tiket melalui aplikasi itu. Kita perlu memahami mekanisme tersebut lebih lanjut dan bagaimana kita mahukan bantuan ini disalurkan dengan mudah," katanya.

Aplikasi CANSupport merupakan kerjasama antara Tata Consultancy Services Malaysia dengan Malaysia Aviation Group (MAG) dan Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM).

Dalam pada itu, Loke berkata MAG melalui Malaysia Airlines telah bersetuju memberikan sumbangan penerbangan percuma kepada pesakit kanser kanak-kanak terutamanya dari Sabah dan Sarawak untuk mendapatkan rawatan di ibu negara.

Beliau turut mengalu-alukan syarikat penyedia perkhidmatan e-hailing dan teksi untuk menyokong inisiatif tersebut dengan menawarkan perkhidmatan sama kepada golongan terbabit.

-- BERNAMA