SHAH ALAM: Kementerian Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) berharap kerajaan dapat meluluskan peruntukan untuk membangunkan skim Program Usahawan Siswazah (PUSH) dalam pembentangan Bajet 2023 pada 7 Oktober.

Menteri berkenaan Tan Sri Noh Omar berkata PUSH adalah satu daripada tujuh inisiatif baharu yang diusulkan KUSKOP untuk Bajet 2023 bagi menggalakkan graduan terlibat dalam bidang perniagaan.

Menurutnya, kementerian melihat terdapat keperluan untuk mewujudkan skim itu apabila ramai mahasiswa tempatan yang memiliki ilmu dan kepakaran dalam perniagaan tertentu, namun menghadapi masalah untuk mendapatkan modal.

"Kita lihat banyak institusi pengajian tinggi mengadakan kursus-kursus keusahawanan, namun persoalannya ada di antara mereka (mahasiswa) mengalami masalah modal.

"Kita berharap skim ini dipersetujui oleh kerajaan dan seterusnya diluluskan dalam pembentangan Bajet 2023," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Jelajah #SayaDigital Keluarga Malaysia anjuran Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) di sini pada Sabtu.

Sementara itu, Pengerusi MDEC Datuk Seri Md Alwi Che Ahmad berkata program Jelajah #SayaDigital Keluarga Malaysia telah melahirkan 24,000 usahawan digital terlatih daripada pelbagai sektor sejak dimulakan dua tahun lepas.

"Melalui program ini, kita telah turun ke pelbagai lokasi di seluruh negara termasuk kawasan pedalaman, sama ada dijalankan secara fizikal atau maya, dan program ini terbukti memberi manfaat kepada ribuan peserta yang datang.

"Program ini merupakan satu daripada program turun padang untuk memberi pengenalan, penerangan dan perkongsian kepada masyarakat setempat berkenaan ekonomi digital dan faedahnya kepada kehidupan" katanya.

Katanya, setakat ini MDEC berjaya melahirkan ramai usahawan digital yang terlatih menerusi program-program yang dijalankan.

"Di MDEC, apa yang kita beri adalah ilmu dan latihan, bukannya pinjaman. Kita akan cuba latih mereka yang ingin memulakan perniagaan dalam apa-apa bidang sekalipun," katanya.

-- BERNAMA