Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah berjaya melaksanakan sejumlah inisiatif sepanjang 2019 dalam usaha bagi terus menambah nilai simpanan anggota-anggotanya dan memastikan pulangan yang stabil serta konsisten untuk jangka panjang.

Dalam suku pertama tahun lepas, KWSP telah mengumumkan pengurangan kadar statutori minimum oleh sumbangan majikan kepada pekerja yang berumur 60 ke atas kepada 4.0 peratus sebulan daripada 6.0 peratus sebulan sebelum ini sementara pekerja ini tidak lagi perlu mencarum bahagian mereka sebanyak 5.5 peratus seperti sebelumnya.

Dalam suku yang sama badan tersebut turut mengumumkan penyaluran RM117.56 bilion kepada pengurus dana luar pada 31 Disember 2018, peningkatan sebanyak 2.62 peratus berbanding tempoh sama bagi 2017, katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Pada suku kedua pula, KWSP telah menandatangani Prinsip Pelaburan Bertanggungjawab yang disokong oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), bagi melaksanakan amalan-amalan terbaik dalam bidang pelaburan termasuk amalan-amalan alam sekitar, sosial serta tadbir urus dan dalam masa yang sama menjaga kepentingan jangka panjang ahlinya.

Semasa suku ketiga pula KWSP telah mengumumkan jumlah pendapatan pelaburan RM12.32 bilion bagi suku kedua, RM700 juta lebih rendah berbanding RM12.39 bilion pada suku sama 2018.

KWSP juga telah menlancarkan i-Invest pada suku ketiga dalam usaha untuk memperkasakan anggota dengan pilihan pelaburan, di mana anggota-anggota KWSP boleh melabur terus sebahagian daripada simpanan Akaun 1 ke dalam dana unit amanah yang ditawarkan oleh institusi pengurusan dana yang diluluskan KWSP.

Di dalam suku keempat, beberapa inisiatif melibatkan KWSP telah diumumkan semasa Belanjawan 2020, yang mana, anggota boleh membuat pengeluaran untuk membiayai pendidikan mereka daripada peringkat sijil ke atas.

Belanjawan 2020 juga turut mengumumkan bahawa anggota-anggota KWSP dibenarkan membuat pengeluaran daripada Akaun KWSP 2 mereka untuk membiayai rawatan subkesuburan.

Pada suku yang sama KWSP juga turut menandatangani perjanjian dengan Perkhidmatan Pencen Kebangsaan Korea Selatan sebagai sebahagian daripada usaha untuk mendapatkan amalan terbaik dalam bidang perlindungan sosial serta menggalakkan perkongsian pengetahuan dalam pengurusan sistem pencen.

-- BERNAMA