KUALA LUMPUR: Insan holistik dan seimbang tidak boleh dicapai melalui satu sesi pembelajaran atau dalam tempoh satu semester sahaja.

Pensyarah Jabatan Pengajian Pendidikan, Fakulti Pembangunan Manusia, Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Prof. Emeritus Datuk Othman Lebar berkata, proses pembelajaran perlu dibangunkan dan dikembangkan secara berterusan daripada pendidikan rendah sehingga tamat pengajian.

“Ia perlu dibina secara berterusan dan mengambil masa yang lama. Satu lagi nilai yang penting saya kira untuk lepas pandemik dan terdapat dalam falsafah penting pendidikan kita ialah nilai kesejahteraan atau well being (kesejahteraan)," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjadi panelis pada program Minda Profesor bertajuk Sistem Pendidikan Di Malaysia: Mitos dan Realiti anjuran Majlis Profesor Negara (MPN) pada Khamis.

Dalam pada itu, Othman turut menasihatkan golongan pendidik menggunakan kebijaksanaan bagi membezakan ilmu yang dicurah kepada anak murid mereka agar tidak sama seperti pengajaran di barat.

“Mereka menekankan perkembangan mental, emosi, sosial, tetapi aspek spiritual dipisahkan.

“Dalam konteks kita pula, spiritual, roh dan rohani merupakan aspek penting dalam pendidikan. Justeru, apa yang penting setakat manakah kita menggunakan local wisdom yang ada bagi membezakan kita dengan barat,” katanya.