Pelajar cemerlang peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2018, Abdul Manaf Abdul Aziz, tidak henti-henti mengucapkan syukur kerana laluannya untuk bergelar doktor semakin cerah selepas tersenarai sebagai calon penerima biasiswa Yayasan Bank Rakyat (YBR).

Abdul Manaf, 18, yang memperoleh 10A, mengakui gusar akan masa depannya ekoran kehidupan keluarganya yang miskin dan bergantung kepada pendapatan bapanya, Abdul Aziz Osman, 60, yang bekerja kampung.

Bekas pelajar Sekolah Sains Sultan Ahmad Shah (SHAH) di sini, berkata gurunya, Norzul Farizah Zulkipli antara insan yang paling istimewa kerana kisah kemiskinannya menjadi tular di lama sosial disebabkan guru Bahasa Melayu itu.

"Cikgu memuat naik kisah saya di akaun Facebooknya dengan niat untuk dijadikan kenangan kerana saya memohon doanya memandangkan emak (Hasliza Amanah) telah meninggal dunia... tapi tak sangka kisah saya menjadi tular sehingga ramai yang tampil untuk membantu.

"Awalnya saya buntu bagaimana mahu mencapai cita-cita untuk bergelar doktor tanpa menambah beban kewangan keluarga... pelbagai usaha dilakukan untuk mencari biasiswa. Alhamdulillah, pertolongan cikgu menjadikan jalan hadapan saya cerah," katanya.

Abdul Manaf berkata demikian semasa ditemui di rumahnya di Kampung Temai Tengah di sini, pada Jumaat, selepas menerima kunjungan Pengurus Besar YBR, Norashikin Shaharudin bagi menyampaikan bantuan awal pendidikan sebanyak RM1,500 dan berita gembira bahawa remaja itu kini tersenarai sebagai calon penerima biasiswa YBR.

Abdul Manaf, yang merupakan anak ketiga daripada lima beradik, berkata beliau setakat ini menerima tawaran biasiswa daripada beberapa pihak termasuk YBR, selain tawaran melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Bagaimanapun, katanya, beliau masih memikirkan tawaran yang diterima dan akan mendapat pandangan guru serta melaukan solat Istikarag supaya pilihan yang dibuat adalah terbaik.

Sementara itu, Norashikin berkata Abdul Manaf merupakan finalis tunggal penerima biasiswa yang memilih bidang kedoktoran dan kini perlu mengikuti kem pemilihan bagi menentukan 15 penerima biasiswa yayasan itu selain berpeluang mendapat biasiswa penuh dengan syarat dan terma yang ditentukan.

"Kesungguhan Abdul Manaf dalam mencapai impiannya harus menjadi contoh dan iktibar kepada semua. Hanya kesungguhan yang tinggi membolehkan kita mencapai apa juga impian," katanya.

Norashikin berkata sejak ditubuhkan pada 16 Mei 2007 hingga Januari lalu, YBR telah membantu 4,900 pelajar dari keluarga kurang berkemampuan dengan jumlah tajaan keseluruhan bernilai RM100 juta selain menerima 25,000 permohonan berkaitan produk pembiayaan pendidikan setiap tahun.

Katanya, pelajar tajaan YBR juga akan melalui beberapa siri latihan peningkatan kemahiran diri dan kemahiran insaniah manakala pelajar yang tersasar daripada gred minima akan menerima bimbingan bagi membantu mereka kembali cemerlang.

-- BERNAMA