Langkah membenarkan dua pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kembali bertugas di agensi tersebut adalah satu keputusan yang bijak.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata demikian sambil menyifatkan bahawa ia satu langkah yang wajar diambil dan merupakan satu perkembangan positif.

Ia bukan setakat meredakan keadaan tetapi membantu menukar persepsi orang ramai terhadap apa yang berlaku sebelum ini.

Khairy juga berharap mereka dapat menjalankan tugas dengan baik tanpa sebarang ugutan atau apa-apa sekatan.

"Saya harap dengan kembalinya mereka ke SPRM, mereka dapat jalankan tugas -- bukan hanya dua pegawai, tetapi keseluruhan pegawai -- dapat melakukan tugas tanpa apa-apa ugutan, intimidasi atau sekatan," katanya pada sidang media sambutan rumah terbuka Kementerian Belia dan Sukan di Stadium Bukit Jalil, hari ini.

Beliau juga menegaskan supaya pihak luar jangan menghukum mana-mana pegawai kerajaan yang hanya menjalankan tugas mereka.


Semalam, Khairy Jamaluddin telah menyuarakan pandangan dan mendesak agar intimidasi serta tindakan yang diambil ke atas pegawai SPRM dihentikan segera.

Menurut beliau, pemindahan pegawai ini dilihat pelik dan sangat mengecewakan, seolah-olah ada intimidasi terancang terhadap SPRM.

Dua pegawai berkenaan adalah Pengarah Bahagian Operasi Khas (BOK) SPRM Datuk Bahri Mohamad Zin dan Pengarah Komunikasi Strategik SPRM Datuk Rohaizad Yaakob.

Bahri antara individu penting dalam siasatan terhadap syarikat SRC International Sdn Bhd, sebuah entiti yang dikaitkan dengan syarikat pelaburan strategik negara, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Dalam pada itu, ketika ditanya mengenai cadangan meletakkan SPRM di bawah Parlimen, menurut Khairy, ia adalah langkah yang tidak relevan kerana SPRM mampu menjalankan tugasnya dengan sendiri.

"Ini bukan persoalannya; SPRM perlu diletakkan di mana ia berada hari ini untuk memberi kebebasan kepadanya menjalankan tugas. Ia satunya prinsip yang tidak boleh diganggu mana-mana institusi kerajaan.

"Kedua, persepsi. Kalau ada tanda gangguan terhadap institusi seperti ini, maka orang akan ada persepsi buruk berkenaan ruang kepada institusi untuk menjalankan tugas," katanya.

Pada masa sama, Khairy bersetuju dengan cadangan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin mengenai pembentukan semula Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).

Menurutnya, isu PAC merupakan isu nasional dan tidak boleh dilengahkan lagi.