UTAMAMALAYSIADUNIAPOLITIKVIDEOHIBURANSUKANGAYA HIDUPBISNESENGLISHPODCASTFOTORANCANGANTEKNOLOGI

[LAPOR LANGSUNG] Bencana Gunung Jerai: Kerajaan pusat salur bantuan segera RM75 juta

PM umum bantuan kepada kerajaan negeri Kedah bagi memperbaiki segala kemudahan awam dan infrastruktur yang rosak di Yan dan Merbok.

Astro Awani
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengadakan lawatan di sekitar Jambatan Tupah, Taman Lembah Merbok dan Loji Air Tupah di Merbok, 23 Ogos, 2021. --fotoBERNAMA

Enam runtuhan tanah berskala kecil dikesan di Gunung Jerai

Tue Aug 24 2021

Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia (JMG) mengesan enam runtuhan tanah berskala kecil di kawasan lereng Gunung Jerai selepas tujuh hari kejadian fenomena kepala air berlaku di situ.

Ketua Cawangan Kepakaran Geologi Kejuruteraan JMG Dr Ferdaus Ahmad berkata runtuhan itu dikenal pasti berdasarkan kajian lapangan dilakukan pihaknya pagi semalam dengan mendapati saiz lebar runtuhan itu antara tiga hingga empat meter sahaja.


BACA BERITA PENUH DI SINI

KASA cadang bina empangan kecil di kawasan berbukit

Tue Aug 24 2021

Kementerian Alam Sekitar dan Air bercadang mewujudkan empangan kecil di tempat berbukit atau Empangan Sabo bagi mengelakkan insiden kepala air Gunung Jerai berulang.

Ketua Setiausahanya Datuk Seri Ir Dr Zaini Ujang berkata, konsep sebegitu banyak digunakan di Jepun, malah juga di beberapa negara seperti Thailand dan Indonesia.

BACA BERITA PENUH DI SINI


KASA diarah mulakan projek pemulihan sektor pelancongan desa pada September - Ismail Sabri

Mon Aug 23 2021

Ismail Sabri tinjau kesan banjir kepala air

Mon Aug 23 2021

PM melawat kawasan terjejas di Titi Hayun

Mon Aug 23 2021
PM melawat kawasan terjejas di Titi Hayun

Perdana Menteri umum bantuan segera RM75 juta

Mon Aug 23 2021

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Yaakob mengumumkan bantuan segera berjumlah RM75 juta bagi membantu kerajaan negeri Kedah memperbaiki segala kemudahan awam dan infrastruktur di Yan dan Merbok yang rosak akibat tragedi kepala air dari Gunung Jerai Rabu lepas.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Mangsa terakhir ditemui

Mon Aug 23 2021

Jasad mangsa terakhir tragedi kepala air dan banjir lumpur di kaki Gunung Jerai, Ridwan Poniman, 61 tahun, ditemui pasukan mencari dan menyelamat hari ini.

Menurut JBPM Kedah, jasad mangsa ditemui pada jarak kira-kira 400 meter dari Pusat Kawalan Bencana (PKB) di Titi Hayun.

BACA BERITA PENUH DI SINI


PM melawat sekitar Tupah, Merbok

Mon Aug 23 2021
PM melawat sekitar Tupah, Merbok

Perdana Menteri tinjau kesan fenomena kepala air

Mon Aug 23 2021

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tiba di Kedah jam 11 pagi ini bagi meninjau kesan fenomena kepala air dari Gunung Jerai yang menyebabkan banjir di Kuala Muda dan Yan.

Lokasi pertama ialah di Tupah, Merbok di mana beliau meninjau kesan banjir di kawasan itu, antaranya Jambatan Tupah, Taman Lembah Merbok dan Loji Rawatan Air Tupah.



Pasukan SAR tumpu pencarian mangsa di Titi Hayun

Sun Aug 22 2021

Fokus pasukan mencari dan menyelamat (SAR) mangsa terakhir yang masih hilang susulan kejadian kepala air di kawasan kaki Gunung Jerai di sini Rabu lalu, akan bertumpu di kawasan sekitar Titi Hayun.

Ketua Polis Daerah Yan, Deputi Superintendan Shahnaz Akhtar Haji, berkata pasukan SAR akan memberi tumpuan kepada pencarian di bawah timbunan kayu menggunakan jentera berat, bermula Isnin.

BACA BERITA PENUH DI SINI

'Mak kata ayah tunggu di sana' - Anak mangsa

Sun Aug 22 2021

"Walaupun sedih, kami reda dan bersyukur mayatnya ditemui," kata Ku Ahmad Husaini Ku Shuib, 59, anak mangsa tragedi kepala air di kaki Gunung Jerai yang mayatnya ditemui dalam keadaan sempurna, hari ini.

Mayat bapanya, Ku Shuib Ku Abdullah, 91, ditemui di bawah timbunan kayu dalam dalam yang baik tanpa luka besar walaupun dihanyutkan arus bersama kayu dan batu dalam kejadian empat hari lalu.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Mayat bekas imam ditemui dalam keadaan baik, hadap kiblat

Sun Aug 22 2021

Mayat Ku Shuib Ku Abdullah, 91, yang juga bekas imam Masjid Yan ditemui di bawah timbunan kayu dengan hanya kesan calar dan tiada luka serius walaupun dihanyutkan arus deras bersama batang pokok serta kayu besar empat hari lalu.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Kedah, Sayani Saidon, berkata mayat Allahyarham juga ditemui dalam keadaan menghadap kiblat.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Mayat mangsa kelima ditemui bawah timbunan kayu

Sun Aug 22 2021

Mayat mangsa kelima yang hilang dalam tragedi kepala air dan banjir lumpur di kaki Gunung Jerai di sini, pada Rabu lalu ditemui pasukan mencari dan menyelamat (SAR) hari ini.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Kedah, Sayani Saidon, berkata mangsa, Ku Shuib Ku Abdullah, 91, ditemui di bawah timbunan kayu di kawasan Titi Hayun di sini, pada jam 3.23 petang tadi.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Tumpuan pencarian

Sun Aug 22 2021

Pencarian dua mangsa yang masih hilang tertumpu di kawasan Titi Hayun dan Batu Hampar - Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Mazlan Lazim

Pekerja binaan, bekas imam masih hilang

Sun Aug 22 2021

Seorang pekerja binaan gazebo masih hilang di Titi Hayun dan seorang lagi bekas imam di Batu Hampar - Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Mazlan Lazim#AWANInews pic.twitter.com/4ka2WP9Wk8

— ??Astro AWANI?? (@501Awani) August 22, 2021

NGO diminta lapor kepada PKOB

Sun Aug 22 2021

NGO diminta supaya lapor kepada Pusat Gerakan Pusat Kawalan Operasi Bencana (PKOB) Yan, Kedah - Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Mazlan Lazim#AWANInews pic.twitter.com/2ZunuN8vH3

— ??Astro AWANI?? (@501Awani) August 22, 2021

Lawatan dan sidang media Timbalan Ketua Polis Negara

Sun Aug 22 2021

Lawatan dan Sidang Media, Timbalan Ketua Polis Negara berhubung operasi SAR hari ke-5 dan Ops Bantu PDRM di IPD Yan.

Bencana Gunung Jerai: Sukarelawan diminta daftar dengan PKOB

Sat Aug 21 2021

Sukarelawan terdiri daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO), syarikat atau parti politik yang menyalurkan bantuan ke kawasan terjejas banjir di kaki Gunung Jerai di sini, diminta membuat pendaftaran dengan Pusat Kawalan Operasi Bencana (PKOB).

Ketua Polis Daerah Yan, Deputi Superitenden Shahnaz Akhtar Haji, berkata ia bagi melancarkan penyelarasan bantuan selain mengelakkan kesesakan dan pelanggaran prosedur operasi standard (SOP).

BACA BERITA PENUH DI SINI

Bencana Gurung Jerai: Pasukan SAR temui petunjuk baharu dua mangsa masih hilang

Sat Aug 21 2021

Pasukan penguatkuasa dan agensi yang menjalankan operasi mencari dan menyelamat (SAR) menemui petunjuk baharu membabitkan dua lagi mangsa yang masih hilang susulan kejadian kepala air yang berlaku di Gunung Jerai, Rabu lalu.

Ketua Polis Daerah Yan, Deputi Superitenden Shahnaz Akhtar Haji menyatakan pihaknya turut tidak menolak kemungkinan bahawa kedua-dua mangsa terbabit tertimbus di bawah timbunan tanah dan pokok-pokok.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Bencana Gunung Jerai ada persamaan tragedi Pos Dipang pada 1996 - JMG

Sat Aug 21 2021

Kejadian bencana geologi di Gunung Jerai pada Rabu mempunyai persamaan dengan tragedi yang berlaku di Pos Dipang, Kampar, Perak pada tahun 1996, yang mengorbankan sekurang-kurangnya 44 mangsa.

Pengarah Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) Kedah/Perlis/Pulau Pinang, Abdullah Sulaiman, berkata kejadian itu berlaku disebabkan gabungan beberapa faktor geologi termasuk tanah runtuh dan aliran puing serta lumpur.

BACA BERITA PENUH DI SINI

4 kesan runtuhan besar dikesan di puncak

Sat Aug 21 2021

Pasukan Task Force Bencana Geologi, Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) mengesan sekurang-kurangnya empat kesan runtuhan tanah yang besar atau 'scar' di kawasan puncak Gunung Jerai.

Ketua Cawangan Kepakaran Geologi Kejuruteraan JMG, Ferdaus Abdullah berkata, runtuhan berkenaan dipercayai menjadi antara punca aliran puing dan lumpur di kaki gunung dalam kejadian fenomena kepala air dan banjir kilat di kaki gunung pada 18 Ogos lalu.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Sultan Kedah zahir ucapan takziah kepada mangsa di Gunung Jerai

Sat Aug 21 2021

Sultan Kedah Al Aminul Karim Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah menzahirkan rasa dukacita kepada mangsa yang terlibat dalam tragedi aliran air deras ekoran fenomena kepala air yang berlaku di Gunung Jerai, Yan, Rabu lepas.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Paduka Bakar Din dalam kenyataan hari ini memaklumkan Sultan Sallehuddin menzahirkan ucapan takziah kepada seluruh keluarga mangsa yang terlibat dalam tragedi tersebut dan berharap agar mereka bersabar dan tabah menghadapi dugaan itu.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Segera perbaiki jalan dan cerun di Gunung Jerai - Pengurus Resort

Fri Aug 20 2021

Pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) diminta mempercepatkan proses pembaikan serta laluan bercerun kesan fenomena kepala air yang bermula di Gunung Jerai.

Pengurus Besar Jerai Hill Resort, Mohd Salim Sulaiman menjelaskan, selain itu, masalah elektrik turut menyebabkan menara tekomunikasi di lokasi berkenaan tidak dapat beroperasi.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Dua mangsa hilang masih belum ditemui

Fri Aug 20 2021

Operasi mencari dan menyelamat yang memasuki hari ketiga hari ini belum berjaya mengesan dua lagi mangsa yang dipercayai masih hilang dalam kejadian banjir akibat fenomena kepala air yang berlaku pada Rabu lepas.

Ketua Polis Daerah Yan DSP Shahnaz Akhtar Haji berkata operasi pada hari ini masih tertumpu di lokasi kedua-dua mangsa dilaporkan hilang iaitu Titi Hayun dan Batu Hampar, namun pasukan mencari dan menyelamat tidak menemui sebarang petunjuk.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Risiko bencana boleh dikurangkan jika ada kajian terperinci

Fri Aug 20 2021

Fenomena kepala air di kaki Gunung Jerai, Yan, boleh dikurangkan risikonya sekiranya kajian terperinci dan pelan tindakan dibangunkan dengan mengarusperdanakan konsep pengurangan risiko bencana.

Presiden Institut Geologi Malaysia (IGM), Abd Rasid Jaapar berkata, ini selari dengan amalan antarabangsa yang digariskan dalam Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015-2030 oleh United Nations Office for Disaster Risk Reduction (UNDRR).


BACA BERITA PENUH DI SINI

Agong zahir dukacita insiden ragut empat nyawa

Fri Aug 20 2021

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini menzahirkan rasa dukacita terhadap tragedi banjir susulan fenomena kepala air berlaku di sekitar kawasan Gunung Jerai di Yan, Kedah, yang meragut empat nyawa setakat ini.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin dalam kenyataan hari ini berkata Seri Paduka turut menzahirkan ucapan takziah kepada seluruh keluarga empat mangsa terbabit dan berharap seluruh keluarga bersabar dan tabah menghadapi dugaan serta suasana sedih dan pilu.

BERITA PENUH DI SINI.

Hampir RM5 juta peruntukan pulih kerosakan - KASA

Fri Aug 20 2021

Peruntukan sebanyak RM5 juta disalurkan bagi melaksanakan kerja pembaikan kerosakan sistem bekalan air, sistem saliran dan pengairan serta tebatan banjir akibat fenomena hujan lebat dan kepala air yang berlaku di Yan, Kedah.

Setiausaha Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA), Datuk Seri Ir Zaini Ujang berkata, peruntukan ini akan digunakan serta-merta bagi membolehkan kerja-kerja pemulihan dijalankan dengan segera.

BERITA PENUH DI SINI.

Jangan berkumpul di lokasi kejadian kepala air - Polis Yan

Fri Aug 20 2021

Orang ramai dan penduduk sekitar kawasan kaki Gunung Jerai dinasihatkan agar tidak melakukan aktiviti berkumpul beramai-ramai di beberapa kawasan yang dilanda kejadian kepala air, Rabu lalu.

Ketua Polis Daerah Yan, Deputi Superintendan Shahnaz Akhtar Haji menyatakan, pihaknya menerima maklumat bahawa terdapat ramai penduduk berkumpul di lokasi berkenaan terutama di kawasan peranginan Alang Kenari pada Khamis.

BERITA PENUH DI SINI.

Mangsa bencana kepala air di Yan, Kuala Muda terima bantuan RM500

Fri Aug 20 2021

Kerajaan negeri Kedah menyalurkan bantuan tunai berjumlah RM500 kepada setiap keluarga terkesan dengan banjir susulan fenomena kepala air di Gunung Jerai, Yan, yang berlaku pada Rabu lepas.

Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor dalam satu kenyataan di laman media sosialnya memaklumkan bantuan itu adalah bagi membantu kerja-kerja penggantian sebahagian peralatan asas rumah dan pembersihan akibat banjir berkenaan.

BERITA LANJUT DI SINI.

Bencana Gunung Jerai: Reaksi Datuk Seri Ir Dr Zaini Ujang, Ketua Setiausaha Kementerian Alam Sekitar

Fri Aug 20 2021

TNB baik pulih kabel elektrik di Sungai Tupah, Gunung Jerai

Thu Aug 19 2021

Bagi mengelakkan kemalangan elektrik pasca banjir serta menjamin keselamatan orang awam, pasukan teknikal Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang terdiri daripada 7 anggota, melakukan kerja-kerja membaik pulih kabel elektrik yang jatuh ditimpa pokok besar dan kayu balak di Sungai Tupah akibat banjir kilat kesan fenomena kepala air yang bermula di Gunung Jerai.

BERITA PENUH DI SINI.

Kejadian kepala air disebabkan hujan berintensiti tinggi - MetMalaysia

Thu Aug 19 2021

Fenomena kepala air yang berlaku di daerah Yan, Kedah semalam antaranya disebabkan hujan dengan kadar atau intensiti tinggi di hulu sungai serta kawasan tanah tinggi, menurut Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) Muhammad Helmi Abdullah.

Beliau berkata, ia menyebabkan akar pokok atau kawasan tadahan air tidak dapat menampung atau menahan air tersebut untuk diserap ke dalam tanah, yang akhirnya menyebabkan limpahan.

BERITA PENUH DI SINI.

13 kakitangan pusat peranginan di Gunung Jerai berjaya turun

Thu Aug 19 2021

Sebanyak 13 daripada 19 kakitangan The Jerai Hill Resort, Gunung Jerai yang terkandas selepas laluan ke kaki gunung itu terputus akibat kejadian tanah runtuh petang Rabu, turun dengan selamat dari puncak gunung itu, petang semalam.

Ketua Polis Daerah Yan DSP Shahnaz Akhtar Haji berkata mereka turun dengan penyeliaan pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) selepas satu lorong di laluan terputus itu dibuka pada 5 petang semalam.

BERITA PENUH DI SINI.

JKN Kedah kenal pasti 33 pesakit COVID-19 mangsa banjir di Yan

Thu Aug 19 2021

Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Kedah telah mengenal pasti dan menguruskan 33 mangsa banjir di daerah Yan yang positif COVID-19 kategori satu dan dua, yang menjalani kuarantin di rumah.

Pengarah Kesihatan Kedah Dr Othman Warijo berkata daripada jumlah itu, tiga orang dimasukkan ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH), Sungai Petani manakala 14 orang ditempatkan di Pusat Kuarantin dan Rawatan Berisiko Rendah (PKRC) Sungai Petani.

BERITA PENUH DI SINI.

Kedah adakan pertemuan dengan KASA, bincang pelan pemulihan pasca bencana

Thu Aug 19 2021

Kerajaan negeri Kedah akan mengadakan perbincangan dengan Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) pada malam Khamis berhubung pelan pemulihan pasca bencana di daerah Yan dan Kuala Muda susulan kejadian kepala air dan tanah runtuh di sekitar kawasan Gunung Jerai.

Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor menyatakan perbincangan sama turut akan diadakan dengan beberapa kementerian lain dari semasa ke semasa termasuk Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA).

BERITA PENUH DI SINI.

Bencana | Perkembangan fenomena kepala air di Yan

Thu Aug 19 2021

Bencana Alam | Hujan di Kuala Muda, Yan lebihi purata 70 tahun

Thu Aug 19 2021

Ramalan Cuaca | Perubahan angin monsun barat daya berlanjutan

Thu Aug 19 2021

Bencana Gunung Jerai: Mayat mangsa keempat ditemui di KEDA Sungai Udang

Thu Aug 19 2021

Seorang lagi mangsa yang maut dalam kejadian banjir akibat fenomena kepala air di kawasan Titi Hayun, Yan petang semalam, ditemui hari ini.

Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Datuk Abdul Wahab Mat Yassin, mengesahkan mayat mangsa ditemui selepas hilang susulan kejadian berkenaan yang berlaku sekitar 4 petang pada Rabu.

BERITA LANJUT DI SINI

Kedah isytihar Yan, Kuala Muda sebagai Kawasan Bencana Tahap 1

Thu Aug 19 2021

Kerajaan Kedah mengisytiharkan daerah Yan dan Kuala Muda sebagai Kawasan Bencana Tahap 1 berdasarkan Arahan Tetap Majlis Keselamatan Negara (MKN) No. 20.

Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor berkata sehubungan itu semua agensi kerajaan dan badan berkanun yang berkaitan dengan pengurusan operasi bencana kini sedang mengambil pelbagai langkah bagi memastikan musibah yang melanda dapat ditangani dengan berkesan.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Tekanan di empangan sementara antara faktor utama - Pakar

Thu Aug 19 2021

Fenomena kepala air yang dikaitkan dengan hujan lebat bukan sesuatu yang asing di Malaysia.

Ia boleh berlaku di kawasan peranginan, kawasan hutan simpan dan kawasan cerun tinggi seperti air terjun dan sebagainya.

Demikian pandangan dikemukakan Pengarah Pusat Pencegahan dan Kesiapsiagaan Bencana Universiti Teknologi Maklumat UTM, Dr Khamarrul Azahari Razak.\

BACA BERITA PENUH DI SINI




Terkini: Empat dikhuatiri hilang

Thu Aug 19 2021

Operasi mencari dan menyelamat mangsa kejadian kepala air di Yan petang semalam diteruskan pada jam 8.30 pagi ini.

Tiga mangsa dipercayai hilang di kawasan Titi Hayun manakala seorang lagi mangsa dikhuatiri hilang di Salak Denai, iaitu kawasan sekitar Batu Hampar.

Perkara itu dimaklumkan Penolong Pengarah Bahagian Operasi Kebombaan dan Penyelamat JBPM Kedah Mohamadul Ehsan Mohd Zain.

BACA BERITA PENUH DI SINI


14 positif COVID-19 ditempatkan di PPS SK Teroi

Thu Aug 19 2021

Seramai 14 mangsa banjir yang positif COVID-19 ditempatkan di pusat pemindahan sementara Sek Keb Teroi selepas rumah mereka tidak dapat didiami susulan fenomena kepala air.

Selain itu, Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor berkata, seramai 45 individu yang menjalani kuarantin di rumah turut dipindahkan ke PPS tersebut.

BACA BERITA PENUH DI SINI

Ikuti perkembangan operasi menyelamat di Yan

Thu Aug 19 2021

Pastikan bantuan segera diberikan - Muhyiddin

Thu Aug 19 2021

PKOB urus bantuan kepada penduduk terjejas banjir di Yan

Wed Aug 18 2021

Pusat Kawalan Operasi Bencana (PKOB) sedang menguruskan bantuan segera berupa keperluan makanan dan barangan lain kepada penduduk terjejas akibat banjir susulan fenomena kepala air petang semalam.

Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor berkata bagi memudahkan urusan pengagihan bantuan dilakukan, penduduk terbabit disaran menghubungi pusat itu di daerah terlibat agar ia dapat segera disalurkan kepada mereka.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Penduduk ibaratkan banjir seperti tsunami kecil

Wed Aug 18 2021

Fenomena kepala air di kawasan air terjun berhampiran Gunung Jerai di sini petang Rabu, umpama 'tsunami' kecil ekoran keadaannya yang berombak kuat sehingga mengakibatkan pokok serta jambatan runtuh dengan sekelip mata.

Begitulah yang diceritakan oleh seorang penduduk Salwa Md Isa, 34, apabila melihat keadaan air deras luar biasa di sungai berhampiran rumahnya, semasa kejadian kepala air dari puncak Gunung Jerai 'mengganas' sehingga mengakibatkan banjir besar di kawasan sekitarnya.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Banjir bukan berpunca daripada aktiviti pembalakan - Sanusi

Wed Aug 18 2021

Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor menafikan dakwaan mengatakan banjir melibatkan beberapa kampung dan kawasan perumahan di kawasan kaki Gunung Jerai di Yan dan Kuala Muda pada Rabu adalah disebabkan oleh aktiviti pembalakan.

Beliau berkata kejadian banjir itu sebaliknya berpunca daripada fenomena kepala air dari kawasan puncak Gunung Jerai.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Hujan lebat di tiga negeri dijangka hari ini hingga esok - MetMalaysia

Wed Aug 18 2021

Jabatan Meteorologi Malaysia (Met Malaysia) mengeluarkan amaran cuaca waspada iaitu hujan lebat dijangka berlaku di Kedah, Pulau Pinang dan Perak hari ini hingga esok.

Ketua Pengarah Met Malaysia Muhammad Helmi Abdullah dalam kenyataan yang dikeluarkan malam tadi memaklumkan kawasan terlibat di Kedah adalah Langkawi, Kubang Pasu, Kota Setar, Pokok Sena, Yan, Pendang, Kuala Muda, Kulim dan Bandar Baharu.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Tiga maut, tiga lagi masih hilang di Yan

Wed Aug 18 2021

Tiga mangsa ditemukan maut di beberapa lokasi di sekitar kawasan Gunung Jerai di Yan, yang dilanda banjir susulan fenomena kepala air pada petang Rabu.

Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor berkata setakat operasi pada jam 1 pagi, tiga lagi mangsa dipercayai masih hilang di satu kawasan di Titi Hayun.


BACA BERITA PENUH DI SINI

19 kakitangan pusat peranginan terkandas di puncak

Wed Aug 18 2021

Seramai 19 kakitangan The Jerai Hill Resort terkandas di puncak Gunung Jerai, selepas laluan turun ke kaki gunung berkenaan terputus akibat kejadian tanah runtuh yang berlaku petang Rabu.

Kakitangan hotel berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Hisyam, 32, berkata kesemua kakitangan hotel berkenaan tidak dapat pulang ke rumah masing-masing, dan terpaksa bermalam di atas puncak gunung tersebut malam tadi.


BACA BERITA PENUH DI SINI

Bencana Gunung Jerai: 14 kampung terjejas, lebih 90 penduduk dipindahkan

Wed Aug 18 2021

Sekurang-kurangnya 14 kampung dan kawasan perumahan yang terletak berhampiran sungai di kaki Gunung Jerai terjejas akibat banjir kilat disebabkan hujan lebat dan kepala air pada Rabu.

Jumlah mangsa yang terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan sementara (PPS) pula adalah seramai lebih 90 orang, membabitkan kawasan di daerah Yan dan Kuala Muda.

BERITA PENUH DI SINI

Muhyiddin harap kerajaan Kedah segerakan bantuan kepada penduduk terjejas

Wed Aug 18 2021

Perdana Menteri Sementara Tan Sri Muhyiddin Yassin berharap agar kerajaan negeri Kedah serta agensi berkaitan, dapat menggerakkan segera semua bentuk bantuan kepada penduduk di kampung yang terjejas fenomena kepala air.

Beliau yang mengikuti rapat bencana berkenaan yang melanda beberapa buah kampung di daerah Yan, Kedah, berkata, aspek keselamatan dan bekalan makanan perlu menjadi keutamaan ketika ini.

BERITA PENUH DI SINI

AWANI Ringkas: 20 kakitangan pusat peranginan terkandas di puncak Gunung Jerai

Wed Aug 18 2021

Mayat ditemui di bawah longgokan kayu hanyut, lumpur

Wed Aug 18 2021

Mayat Sharuzi Mohamad, 53, pekerja Jerai Hill Resort yang dilaporkan hilang akibat dihanyutkan air deras dalam kejadian kepala air di Gunung Jerai ditemui sebentar tadi.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Kebombaan dan Penyelamat, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Kedah, Mohamadul Ehsan Mohd Zain berkata, mayat mangsa ditemui di sebalik timbunan ranting kayu, daun dan lumpur pada jam 10.35 malam berhampiran tangki air di kawasan itu.

BACA BERITA PENUH DI SINI

20 terkandas di puncak Gunung Jerai

Wed Aug 18 2021

Dua disahkan maut, satu masih hilang

Wed Aug 18 2021

Dua disah maut, satu masih hilang - MB

Wed Aug 18 2021

Seorang lelaki berusia 65 tahun menjadi mangsa pertama yang dipercayai lemas susulan kejadian kepala air yang berlaku di Kampung Setoi, di kaki Gunung Jerai di sini, pada Rabu.

Seorang lagi lelaki menjadi mangsa kedua, dengan mayatnya ditemui malam ini di atas gunung berkenaan. Mangsa sebelum ini dilaporkan hilang ketika menuruni puncak gunung dengan menaiki motosikal, petang Rabu.

BERITA PENUH DI SINI

TS Muhyiddin Yassin mendoakan pasukan keselamatan dipermudahkan dalam misi SAR

Wed Aug 18 2021

Saya mengikuti secara dekat bencana banjir kilat yang melanda beberapa buah kampung di daerah Yan, Kedah dipercayai kesan daripada fenomena kepala air yang bermula di Gunung Jerai petang tadi.
(1/4) pic.twitter.com/bAnnPUgqcO

— Muhyiddin Yassin (@MuhyiddinYassin) August 18, 2021

Floods wreak havoc in several areas in Yan

Wed Aug 18 2021

Several villages and residential areas around Gunung Jerai here were hit by floods believed to have been caused by water surges from the waterfall areas at the foot of the mountain today.

A Kedah Fire and Rescue Department spokesman said the incident that occurred at around 4 pm also caused water to swiftly overflow and inundate residential areas, causing damage to roads and houses.

FULL ARTICLE HERE

Kepala air landa kaki Gunung Jerai, akibatkan kerosakan, banyak kawasan banjir

Wed Aug 18 2021

Bencana kepala air landa kaki Gunung Jerai

Wed Aug 18 2021

Kepala air landa kaki Gunung Jerai, akibatkan kerosakan, banyak kawasan banjir

Wed Aug 18 2021

Lebih 10 kampung di kaki Gunung Jerai selain banyak taman perumahan di sekitar bandar Yan, Gurun dan Merbok dilanda banjir kilat akibat hujan lebat dan fenomena kepala air yang berlaku kira-kira jam 3 petang Rabu.

Pengerusi Persatuan Rekreasi Luar Daerah Yan (Rekey), Mohammad Firdaus Mohmad, 36, yang tinggal di kawasan itu, berkata kejadian berlaku dengan pantas dan tidak dijangka.

BERITA PENUH DI SINI

#banjir#gunung jerai#Yan#Gurun#Merbok#hujan lebat
Niaga AWANI

Niaga AWANI

Berita niaga dan ekonomi dalam dan luar negara serta analisis dan temubual bersama tokoh-tokoh perniagaan
AWANI Jr

AWANI Jr

AWANI Jr adalah satu platform yang kami sediakan untuk memberi ruang kepada pelajar-pelajar sekolah mengetengahkan hasil kreativiti untuk dikongsikan.
Komuniti AWANI

Komuniti AWANI

Ada pelbagai cerita kemanusiaan dalam setiap komuniti, dan impaknya adalah besar. Saksikan cerita komuniti yang dihantar oleh anda, disampaikan oleh artis kesayangan tanahair.
AWANI Sarawak

AWANI Sarawak

Laporan berita ringkas, padat komprehensif dari Negeri Bumi Kenyalang.
Awani 7.45

Awani 7.45

Jarum jam bergerak terlalu pantas. Kerana pembinaan semula negara sedang gigih digerakkan, buletin utama Astro AWANI kini bersiaran seawal 7.45 malam. Jangan lupa janji temu anda dengan kami di Saluran 501 Awani!
Agenda AWANI

Agenda AWANI

Isu utama harian dan mingguan dikupas dengan mendalam oleh ahli panel.
AWANI Pagi

AWANI Pagi

Kupasan lebih mendalam beberapa tajuk berita
Cerita Normal Baharu

Cerita Normal Baharu

Penularan COVID-19 memaksa semua pihak mengubah setiap aspek kehidupan dan operasi kepada normal baharu. Apa cabaran untuk setiap syarikat dan industri mengubah kebiasaan mereka secara drastik demi kelangsungan hidup?
Consider This

Consider This

There are multiple sides to the stories and issues of the day. Melisa and Sharaad speak to various experts and stakeholders to understand their perspectives – so you can consider all sides of the news.
Notepad with Ibrahim Sani

Notepad with Ibrahim Sani

Notepad examines what is hot in the world of business and technology. Ibrahim Sani attends global business and tech conferences like the CES, WWDC, WEF, and more, and reports directly from these locations to for you.
Let's Talk

Let's Talk

Sharaad Kuttan takes a deeper look at events packed in this half hour show for wider knowledge, greater understanding and better comprehension of the news that matter to you. He rocks!
The Future is Female

The Future is Female

Women with extraordinary stories share their experience with Melisa Idris, on The Future Is Female
AWANI Review

AWANI Review

Fronted by Cynthia Ng, AWANI Review is a series of in-depth conversations with industry captains and influential leaders shaping the future of business.
AWANI Byte

AWANI Byte

AWANI Byte merupakan laporan ringkas berkaitan isu-isu semasa yang sesuai ditonton di pelbagai platform. Laporan dalam tempoh 1 hingga 3 minit ini memaparkan perkembangan terkini dalam dan luar negara.
Undi Bootcamp

Undi Bootcamp

You're 18, you can vote: now what? Undi Bootcamp is a one-stop series for new voters (and those who just need a refresher). Join us as we find answers to real questions and put your favourite experts on the grill.
KiniTV

KiniTV

Laporan berita dalam dan luar negara berbahasa Inggeris terbitan KiniTV Sdn Bhd
Menang Saham

Menang Saham

Menang Saham Bersama DDNK berkongsi tips mudah untuk orang menyertai saham serta analisis terkini berkaitan pasaran saham Malaysia dan Dunia.
Kamek Anak Sarawak

Kamek Anak Sarawak

A series of exclusive interviews with the Sarawak State Government Senior Officials to feature the development and success stories of Sarawak State.
Lan Berdagang

Lan Berdagang

Sharing the success of SME-Small and Medium Entrepreneurs in Sarawak. Contents related to market form, career opportunities, assistance and support
Health Matters

Health Matters

Explore the wonderful world that is the human body. Dishen Kumar speaks to physicians, clinicians, researchers, patients and more, as we explore our pursuit to be healthy
Bual Bola

Bual Bola

Perbincangan bola sepak dari analisis perlawanan mingguan BPL hingga ke perkongsian liga fantasi pilihan anda.
Week Ahead

Week Ahead

Week Ahead brings you the latest of what’s coming so you can stay on top of things.
Fokus Minggu Depan

Fokus Minggu Depan

FokusMingguDepan - Melengkapi setiap sudut pemberitaan dengan liputan apa yang akan terjadi dalam dan luar negara.
Agenda AWANI Asia

Agenda AWANI Asia

Agenda AWANI Asia dengan kerjasama China Radio International membincangkan masa depan Asia serta impak terhadap perkembangan teknologi, ekonomi, pertanian, pendidikan dan pembangunan.
AWANI Global

AWANI Global

AWANI Global dihoskan oleh Rizal Zulkapli, meneroka isu-isu Antarabangsa dan kesannya kepada Malaysia Baharu.
AWANI Tonight

AWANI Tonight

AWANI Tonight is Astro AWANI’s signature English News programme featuring facts, insights, and bite-sized analyses behind major headlines of the day in 15 minutes.