KUALA LUMPUR: Polis menerima sebanyak 51 laporan melibatkan 51 buah sekolah di beberapa negeri berhubung ancaman bom palsu.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain, peningkatan laporan tersebut kerana penerima emel terbabit lewat membacanya, walaupun ancaman bom palsu itu disebarkan pada waktu yang hampir sama.

Jelasnya, setakat 23 Nov, 51 sekolah terbabit melibatkan sembilan negeri dengan laporan paling tinggi diterima di Selangor iaitu sebanyak 18.

Katanya, sebanyak 10 kertas siasatan telah dibuka oleh polis di seluruh negara di bawah Seksyen 507 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

“Seperti mana Ketua Polis Negara (Tan Sri Razarudin Husain) memaklumkan, perkara ini pernah berlaku di Jamaica dan Trinidad and Tobago. Ini bukan sesuatu yang baru dan ini dari luar negara.

"Namun, pihak polis akan memandang dan mengambil setiap ancaman itu secara serius.

“Ini kerana kita tidak mahu sesiapa menangguk di air yang keruh, untuk mengambil peluang ini bagi mengancam ketenteraman negara ini.

“Pihak polis akan mengunjungi setiap sekolah yang menerima ancaman itu untuk memastikan tiada unsur-unsur sabotaj atau orang yang menangguk di air keruh,” katanya pada sidang media di Bukit Aman hari ini.

Mengulas lanjut, Mohd Shuhaily berkata sekolah-sekolah berkenaan menjadi ‘sasaran’ kerana alamat emel mereka yang tertera di domain awam.

Selain Selangor, polis katanya, turut menerima tujuh laporan di Kuala Lumpur melibatkan sekolah antarabangsa.

"Di Johor enam laporan, Negeri Sembilan (tiga), Pulau Pinang (empat), Sarawak (lima), Perak (tiga), Sabah (dua), serta Kedah (tiga)," ujar beliau.

Berdasarkan pecahan laporan, 32 laporan membabitkan sekolah antarabangsa, 15 sekolah swasta dan empat sekolah kelolaan atau bantuan kerajaan.

Media sebelum ini melaporkan, ancaman berkenaan dihantar menerusi dua akaun emel menggunakan nama `taktstorer' yang bermaksud pengganggu ketenteraman dalam Bahasa Jerman, daripada penyedia perkhidmatan emel beeble.com.