LUMUT: Seorang lelaki warga Myanmar cedera parah dipercayai ditikam rakannya ketika kedua-duanya bertengkar dalam keadaan mabuk di sebuah kolam ikan di daerah Manjung, di sini pada Jumaat.

Ketua Polis Daerah Manjung ACP Nor Omar Sappi berkata pihaknya menerima panggilan dari wad kecemasan Hospital Seri Manjung kira-kira 12.50 tengah malam, mengenai seorang lelaki warga Myanmar berumur awal 30-an ditikam di bahagian dada dengan objek tajam.

"Siasatan awal mendapati kejadian dipercayai berlaku pada pukul 9.30 malam ketika mangsa dan suspek yang tinggal di sebuah pondok di kawasan kolam ikan itu dikatakan mabuk selepas minum minuman keras.

"Difahamkan, mereka telah bergaduh sebelum suspek bertindak menikam mangsa menggunakan sebilah pisau kecil di bahagian dada sebelah kiri. Punca pergaduhan masih dalam siasatan," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Nor Omar berkata suspek kemudiannya telah menghubungi pemilik kolam yang bergegas ke tempat kejadian dan menemui mangsa dalam keadaan berlumuran darah.

"Pemilik kolam kemudian membawa mangsa ke Hospital Seri Manjung bagi mendapatkan rawatan lanjut. Hasil siasatan juga mendapati mangsa bekerja di kolam ikan itu, manakala suspek hanya menumpang tinggal di pondok berkenaan," katanya.

Nor Omar berkata susulan kejadian itu, pihak polis telah menahan seorang lelaki warga Myanmar berumur 35 tahun kira-kira pukul 2 pagi Sabtu dan merampas barang kes yang digunakan di dalam kejadian itu.

"Suspek telah dibawa ke Mahkamah Majistret Seri Manjung untuk permohonan reman yang telah dibenarkan selama tujuh hari bermula semalam bagi siasatan lanjut," katanya.

Nor Omar berkata kes disiasat mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan parah dan jika disabitkan kesalahan, boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan denda atau sebat.

-- BERNAMA