KOTA BHARU: Lima sekeluarga termasuk dua pelajar sekolah ditahan kerana memiliki dadah dan sepucuk pistol dalam serbuan di Kampung Takang, Tawang, Bachok, pada Selasa (30 Mei) lalu.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Muhamad Zaki Harun berkata, turut dirampas dalam operasi Op Tapis itu, sebanyak 925 pil kuda bernilai RM10,472 bersama sebuah kereta dan barangan kemas yang masing-masing bernilai RM10,800.

Muhamad Zaki berkata, kesemua suspek terbabit yang terdiri daripada tiga penganggur dan dua pelajar sekolah merupakan rakyat tempatan dan dua daripadanya adalah warganegara Thailand.

"Kelima-lima suspek tidak mempunyai rekod kesalahan lampau dan ujian air kencing menunjukkan seorang daripadanya positif dadah.

"Suspek telah direman bermula 31 Mei sehingga 13 Jun ini," katanya pada sidang media di ibu pejabat Polis Kontinjen Kelantan (IPK), di sini hari ini.

Katanya, kes disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952, Seksyen 8 Akta Senjata Api (PLB) dan Seksyen 8 (a) Akta Senjata 1971.

Antara dadah yang dirampas polis Kelantan dalam serbuan sempena Op Tapis yang dilancarkan di negeri itu. - Foto Astro AWANI

Dalam perkembangan berkaitan, polis turut menahan pasangan kekasih yang turut memiliki dadah dalam satu serbuan di Kuala Krai pada 5 Jun lepas.

Menurut Muhamad Zaki, polis turut merampas dadah jenis pil kuda sebanyak 5,070 biji, syabu seberat 88.80 gram serta ganja seberat 21.50 gram selain pil ekstasi yang keseluruhannya bernilai RM69,401.

Katanya, sebuah kenderaan bersama dua buah motosikal bernilai RM95,000 turut dirampas di bawah Seksyen 25 Akta Dadah Berbahaya (Pelucutan Harta) 1988.

Tambahnya, suspek lelaki merupakan peniaga baju dan memiliki enam rekod jenayah lampau di bawah kesalahan narkotik manakala pasangannya tidak bekerja dan memiliki lima rekod jenayah lampau di bawah kesalahan jenayah narkotik.

Katanya lagi, pasangan yang masing-masing berusia 27 dan 21 tahun itu direman di bawah Seksyen 117 Kanun Prosedur Jenayah (KPJ) bermula 6 Jun hingga 12 Jun ini.

Kes disiasat di bawah Seksyen 39B ADB 1952.