KUALA LUMPUR : Lima syarikat telekomunikasi bersetuju untuk memeterai perjanjian persefahaman (MoU) melibatkan langganan saham (SSA) dalam Digital Nasional Bhd (DNB) sebagai usaha untuk terus memperkasakan pembangunan rangkaian 5G.

Menteri Komunikasi Dan Digital, Fahmi Fadzil berkata, kesemua syarikat tersebut terdiri daripada CelcomDigi Bhd (CelcomDigi) menerusi Infranation Sdn Bhd, Maxis Broadband Sdn Bhd (Maxis), U Mobile Sdn Bhd (U Mobile), Telekom Malaysia Bhd (TM) dan YTL Power International Bhd (YTL).

Tindakan itu katanya akan membolehkan kesemua syarikat telekomunikasi itu memiliki 70 peratus pegangan saham dalam DNB.

"Setiap syarikat yang memeterai perjanjian juga akan menyuntik sebanyak RM233 juta ke dalam DNB, yang akan digunakan untuk memenuhi keperluan pembiayaan pelaksanaan rangkaian 5G di Malaysia.

"SSA ini adalah pencapaian penting yang dicapai oleh Pasukan Petugas Pelaksanaan Dwirangkaian 5G Malaysia yang dianggotai oleh Kementerian Kewangan, Kementerian Komunikasi dan Digital, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), DNB serta MNO," katanya.

Beliau berkata demikian ketika sidang media pengumuman rangkaian 5G di sini, pada Jumaat.

Dalam pada itu, Fahmi berkata, usaha itu juga bakal memanfaatkan pelbagai pihak khususnya pengguna komersial, perniagaan, dan juga industri.

“Banyak negara lain dari segi penerimagunaan kita lihat fokus kepada 5G ini, manfaat yang paling maksima boleh digunakan untuk perniagaan, memperkasa internet, kilang-kilang, pelabuhan dan sebagainya.

“Jadi ini antara fokus yang kita lihat di negara-negara lain yang menuju ke arah itu dan syarikat-syarikat telekomunikasi akan tawarkan beberapa pakej 5G dan yang penting adalah untuk kita manfaatkan 5G ini secara maksimum,” katanya lagi.

Sementara itu jelasnya, kerajaan juga akan mewujudkan rangkaian kedua liputan 5G apabila ia telah mencapai 80 peratus penerimagunaan di kawasan berpenduduk (CoPA) menjelang akhir tahun ini.

Ujarnya, lima MNO yang sudah bersama DNB ini juga terbuka untuk terus bersama dengan DNB atau menyertai Entiti B.

Perkara itu katanya akan diputuskan dalam kalangan MNO sebelum memuktamadkan pihak yang akan menyertai Entiti B untuk rangkaian kedua 5G.

Sebelum ini, kerajaan juga telah bekerjasama dengan beberapa syarikat telekomunikasi memperkenalkan Pakej 5G Rahmah mulai Ogos lalu.

Tindakan itu juga merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan untuk meningkatkan kadar penerimagunaan rangkaian 5G di negara ini.