KUALA LUMPUR:Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya pada Selasa.

Menerusi sidang media, Ismail Sabri menyenaraikan beberapa SOP digariskan Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk kawasan tersebut selepas mereka mengadakan mesyuarat khas pada pagi Selasa.

Selain itu, beliau turut memaklumkan beberapa perkara lain berhubung penguatkuasaan SOP di Malaysia. Berikut antara tumpuan utama kenyataan media beliau pada Selasa, 13 Oktober 2020:

1) PDRM telah menahan 446 individu atas kesalahan ingkar arahan PKPP. Daripada jumlah itu, seramai 407 individu telah dikompaun, 37  direman dan 2 dijamin.

2) Op Benteng telah berjaya menahan 84 pendatang asing tanpa izin (PATI), tiga tekong serta berjaya merampas 10 kenderaan darat.

3) Pelaksanaan PKPD di Penjara Reman Negeri Pulau Pinang dan Kuarters Penjara Reman Negeri Pulau Pinang daerah Timur Laut, Pulau Pinang bermula 15 Oktober 2020.

4) Jumlah keseluruhan individu terlibat adalah seramai 2,830 orang merangkumi 2,306 banduan, 304 staf penjara dan keluarga yang mendiami kuarters, 220 staf penjara dan keluarga yang tidak mendiami kuarters.

5) SOP PKPB, hanya dua orang sahaja yang dibenarkan untuk keluar dari rumah bagi tujuan mendapatkan bekalan makanan serta keperluan-keperluan yang lain.