KUALA LUMPUR: Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2022 yang dibentangkan di Dewan Rakyat pada Rabu mendedahkan jumlah kehilangan / kerugian wang awam sebanyak RM681.71 juta.

Ketua Audit Negara Datuk Wan Suraya Wan Mohd Radzi dalam laporan tersebut berkata, pengurusan Program Penanaman Padi di bawah Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan menyumbang faktor terbesar iaitu RM448.87 juta.

Ia diikuti pengurusan dua projek Pembangunan Hartanah Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) berjumlah RM14.33 juta; Pengurusan dan Kawal Selia Senjata Api Jabatan dan Agensi Kementerian Dalam Negeri (RM6.34 juta).

“Perkara ini antaranya berkaitan pemberian pengecualian denda yang dikenakan ke atas kelewatan  pembekalan dan penghantaran baja, penyaluran subsidi dan insentif pesawah tidak optimum, kegagalan mengutip hasil pajakan tanah dan perolehan secara penggantian pelupusan senjata api tidak dibekalkan sepenuhnya,” katanya lagi.

Selain itu LKAN 2022 juga mendapati terdapat pembaziran berjumlah RM21.35 juta, dengan Pengurusan Pekerja Asing melalui Sistem Pengurusan Pekerja Asing Bersepadu (ePPAx) dan Foreign Workers Centralised Management System (FWCMS) menyumbang kepada RM19.39 juta, diikuti Pengurusan Program Pemuliharaan Kawasan Perlindungan Marin (RM1.04 juta).

Wan Suraya berkata, LKAN 2022 juga mendapati pembayaran tidak teratur berjumlah RM1.52 juta, iaitu daripada Pengurusan Program Podium Sukan Elit (RM1.47 juta) dan Pengurusan Program Memperkasakan Kapasiti Kebolehan dan Daya Saing Industri Pembinaan (RM0.05 juta).

Secara keseluruhan, 16 pengauditan prestasi bernilai RM208.882 bilion telah dilaksanakan di 14 kementerian.

“Daripada jumlah tersebut, sebanyak 13 pengauditan bernilai RM207.352 bilion melibatkan kategori program/aktiviti, satu pengauditan bernilai RM316.0 juta melibatkan projek dan dua pengauditan bernilai RM1.214 bilion melibatkan sistem ICT,” katanya lagi.

Hasil daripada pengauditan yang dilaksanakan, Wan Suraya berkata, Jabatan Audit Negara telah  mengemukakan 55 syor untuk diambil tindakan oleh kementerian/jabatan/agensi berkaitan. 

“Antara syor yang dikemukakan adalah kementerian/jabatan/agensi dimohon menjalankan kajian terperinci bagi setiap cadangan projek terlebih dahulu sebelum diluluskan. Selain itu, kementerian/jabatan/agensi juga harus mempertingkat aspek pemantauan bagi memastikan program/aktiviti/projek dilaksanakan mengikut jadual atau perancangan yang ditetapkan.

“Pegawai Pengawal atau Ketua Jabatan perlu menetapkan kriteria dan mekanisme penilaian keberhasilan semasa di peringkat perancangan untuk setiap program projek yang dilaksanakan,” katanya lagi.

Sebanyak tiga LKAN Tahun 2022 dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini, iaitu LKAN 2022 Mengenai Pengurusan Syarikat Kerajaan Persekutuan; LKAN 2022 Mengenai Auditan Khas Pengurusan Hutan dan Impak kepada Alam Sekitar; dan LKAN 2022 Mengenai Aktiviti Kementerian / Jabatan / Negeri dan Pengurusan Syarikat Kerajaan Negeri.

Orang awam yang berminat untuk mengetahui perincian laporan tersebut boleh mendapatkannya di laman rasmi Jabatan Audit Negara di https://lkan.audit.gov.my, dan juga dashboard Jabatan Audit Negara di h https://agdashboard.audit.gov.my/.