KUALA LUMPUR: Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) akan terus berfungsi sebagai mekanisme dalam menentukan semak dan imbang kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pengerusinya, Tan Sri Abu Zahar Ujang berkata, LPPR memiliki kebebasan dalam memberikan pandangan, sekali gus bertindak menasihatkan SPRM dalam menangani isu rasuah negara.

“LPPR amat penting untuk menasihat, malah bebas memberikan pandangan dan terbuka mengenai apa yang sepatutnya dilakukan oleh SPRM.

“SPRM juga mempunyai badan dalam menentukan semak dan imbang, tidak boleh membuat sesuatu mengikut kehendak masing-masing atau pihak tertentu sahaja termasuk menasihatkan tentang masalah rasuah di Malaysia,” katanya kepada Astro AWANI, baru-baru ini.

LPPR adalah antara lima panel pemantau bebas SPRM diwujudkan mengikut Seksyen 13 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (Akta 694).

Ahli-ahli LPPR dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong daripada kalangan orang yang berintegriti dan telah memberikan perkhidmatan awam yang cemerlang dalam profesion masing-masing.

Dalam pada itu, beliau menambah, pihaknya akan terus memerangi rasuah meskipun berdepan pelbagai cabaran dan mengingatkan ahli politik supaya tidak menyalahgunakan kuasa.

“Sepanjang saya memegang jawatan ini dan mempunyai pengalaman yang luas dalam pelbagai bidang, memerangi rasuah amat penting kerana keadaan itu berubah dari semasa ke semasa. Dengan kecanggihan teknologi, kita perlu memberi penerangan dan penjelasan kepada semua pihak termasuk di peringkat sekolah, universiti dan sebagainya.

“Hari ini berlakunya rasuah dan salah guna kuasa yang amat ketara, kita tidak boleh pilih kasih dan sekiranya ada bukti, sesiapa pun boleh diambil tindakan. Saya ingin tegaskan bahawa SPRM ialah sebuah badan bebas dan berkecuali serta tidak memihak kepada mana-mana pihak.

“Kita sebagai pemimpin, ahli politik dan rakyat, jangan ambil peluang salah guna kuasa, SPRM tidak teragak-agak mengambil tindakan. Kita telah mendakwa ramai orang termasuk ahli politik, kita tidak siasat secara semberono. Pendakwaan sesuatu kes juga perlu kukuh sehingga tahap 90 peratus, barulah tindakan akan diambil,” katanya.

Mengulas lanjut, kata beliau, kerajaan perlu mewujudkan satu akta bagi mengurangkan kesukaran ketika menjalankan siasatan dan mengelakkan berlakunya rasuah di pelbagai peringkat.

“Kita telah membuat kajian secara terperinci, sewajarnya Akta Dana Politik diwujudkan dan sekiranya dibiarkan (penerima rasuah) akan menyusahkan siasatan untuk dilakukan kerana kemungkinan akan menerima bantuan daripada pihak tidak sepatutnya.

“Saya secara peribadi masih hairan mengapa Akta Dana Politik ini masih lagi belum diadakan dan menyeru kerajaan baharu untuk segera mewujudkannya bagi mengelakkan rasuah daripada berlaku,” katanya.

Ujarnya lagi, pihaknya turut memandang serius isu-isu berkaitan kartel dan tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan sewajarnya kepada mereka yang terlibat.

Sementara itu, Abu Zahar berpandangan, SPRM ingin melihat perubahan terhadap suasana rasuah dalam negara dan menegaskan supaya pemimpin meletakkan kepentingan rakyat sebagai keutamaan pada ketika ini.

“Dalam suasana pandemik ini, sama ada pembangkang mahupun kerajaan, berilah tumpuan kepada kepentingan rakyat dalam mendepani COVID-19, kurangkan berpolitik. Rakyat sedang menderita.

“Saya juga menyokong dan bersedia akan apa sahaja yang patut dilakukan demi rakyat dan negara pada masa akan datang,” ujarnya lagi.