KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Siasatan yang ditubuhkan bagi bagi meneliti insiden kemalangan Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Kelana Jaya akan membentangkan laporan berhubung kejadian itu pada mesyuarat Kabinet pada Rabu depan.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata, laporan itu akan disertakan bersama cadangan sebagai penambahbaikan untuk meningkatkan keselamatan pengangkutan awam negara.
 
"Dalam menjalankan siasatan itu, Jawatankuasa Siasatan telah melakukan beberapa semakan termasuk prosedur operasi standard (SOP), manual operasi, rule book dan dokumen-dokumen panduan operasi yang berkaitan.

"Selain itu, turut disertakan data rakaman kamera litar tertutup (CCTV), temu siasat bersama pihak berkaitan serta perbincangan teknikal lain yang berkaitan bersama pembekal teknologi," katanya dalam hantaran di Facebook di sini, pada Khamis.

Bagaimanapun, Ka Siong menegaskan, penyiasatan yang dijalankan bukan bertujuan untuk membuktikan kesalahan atau liabiliti mana-mana pihak.

Bagi mendapatkan gambaran kejadian dengan lebih jelas, beliau berkata, lawatan juga diadakan ke pusat kawalan operasi (OCC) LRT Kelana Jaya di Lembah Subang pada 1 Jun lalu, diikuti sesi simulasi kemalangan di tempat kejadian oleh pihak Prasarana Malaysia Bhd (Prasarana) pada hari sama.

"Susulan daripada itu, beberapa siri mesyuarat penyelarasan turut diadakan. Kerajaan akan terus mencari jalan penyelesaian dan meningkatkan tahap keselamatan pengguna pengangkutan awam yang sentiasa menjadi keutamaan," tegasnya.

Laporan Khas | Tren Bertembung: Kecuaian manusia atau masalah teknikal?


Jawatankuasa Siasatan yang diketuai oleh Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Datuk Isham Ishak ditubuhkan selepas berlakunya insiden tersebut.

Jawatankuasa itu diberi masa 14 hari bermula 25 Mei lalu untuk melengkapkan siasatan seterusnya membentangkan kepada Kabinet.

Dalam insiden itu yang berlaku pada 24 Mei lalu, seramai 65 penumpang termasuk enam warga asing cedera dan dirawat di Hospital Kuala Lumpur.