KUALA LUMPUR: Rapid Rail Sdn Bhd (Rapid Rail) memaklumkan pemerhatian ke atas sistem kritikal perkhidmatan transit aliran ringan (LRT) Laluan Kelana Jaya adalah selamat dan stabil.

Dalam kenyataan pada Sabtu, Rapid Rail giat menjalankan ujian ke atas 38 tren dan ia penting dalam menentukan kestabilan serta keboleharapan, sebelum sebarang keputusan untuk membuka sepenuhnya laluan tersebut.

"Perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya hanya akan dibuka kepada orang ramai setelah ujian-ujian yang dijalankan tidak menunjukkan sebarang gangguan kepada sistem kritikal keselamatan, dan lulus penilaian oleh Agensi Pengangkutan Awam Darat," katanya.

Sebelum ini, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) mengumumkan perkhidmatan LRT antara stesen Kelana Jaya dan Ampang Park digantung tujuh hari bermula 9 hingga 15 Nov susulan perkhidmatan yang didapati tidak stabil.

BACA: Gangguan perkhidmatan LRT, laluan Kelana Jaya digantung 7 hari

Penggantungan sementara itu selepas mengambil kira faktor keselamatan penumpang serta masa yang diambil untuk mengenal pasti punca gangguan perkhidmatan.

Perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya kini hanya beroperasi dari stesen Gombak ke stesen Damai serta dari stesen Lembah Subang ke stesen Putra Heights.

-- BERNAMA